Forskarskolans doktorander på plats

Ons 08 maj 2024 15:23

Nu har de kommit igång, de fem doktorander som skämtsamt kallas GTC-agenterna. Under en gemensam doktoranddag på campus Sundsvall träffades de och presenterade sig och sina projekt för varandra.

fem personer poserar framför kameran
Natalie Erhström Sölver, Eric Andersson, Per Steiner, Milan Wall Kovacelski och Marcus Heidlund.

I samarbete med region Västernorrland och kommunerna i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Timrå, Nordanstig och Ånge ska de fem doktoranderna i GovTech Challenge forskarskola, GTC, ta fram förstoringsglaset och undersöka det offentligas digitalisering. Tanken är att deras analyser ska leda till mer användarvänliga, effektivare och smartare anpassade digitala lösningar i offentlig verksamhet.

Doktorandernas olika uppdrag är bland annat att undersöka leveransförmågan på installerade system, datakvaliteten på programvaran, ansvarsutkrävande vid exempelvis dyrbara felinvesteringar samt värderealisering, det vill säga hur löften infrias och om det finns någon verklig nytta med digitaliseringen. De kommer också att titta på professionsbedömningar, digitala samhällshinder, upphandlingsprocesser, värderealisering och verksamhetsnytta.

Sidan uppdaterades 2024-05-08