Nu är Mittuniversitetet medlem i Kvarkenrådet

Ons 17 apr 2024 10:50

Regeringen har nu fattat det formella beslutet om att godkänna Mittuniversitetets ansökan om att bli medlem i Kvarkenrådet.

När Mittuniversitetet skickade in sin ansökan sade rektor Anders Fällström så här:

– Vi tror att den forskning, utbildning och innovation som sker vid universiteten har en viktig roll att spela i samhällsutvecklingen och att ett samarbete mellan Kvarkenregionens lärosäten samt mellan lärosäten och andra aktörer är en förutsättning för en positiv och hållbar utveckling. Här har Mittuniversitetet mycket att bidra med och vi ser också att övriga aktörer i rådet kan bidra med mycket för universitets utveckling, säger Anders Fällström.

Kvarkenrådet EGTS är ett nordiskt gränsregionalt samarbetsforum för de tre österbottniska landskapen i Finland samt regionerna Västerbotten och Västernorrland i Sverige som tillsammans bildar Kvarkenregionen. Rådet verkar bland annat för att minska och eliminera gränshinder, öka regionens synlighet på nationell och europeisk nivå samt aktivt arbeta i flertalet europeiska nätverk.

Här kan du läsa mer om verksamheten.

Sidan uppdaterades 2024-04-17