Ny teknik i lärosalarna förbättrar för både lärare och studenter

Ons 17 apr 2024 08:59

Projektet ”Målmiljö Lärosalsteknik” syftar till att förbättra och förenkla tekniken i universitetets lärosalar. Nästa steg är att utrusta en sal med teknik för utvärdering.

L208 Lärosal

– Det vi vill förmedla är att vi har kommit i gång med ett strukturerat arbete med fokus på användarnas behov och att det sker förändringar i rätt riktning, säger Patrik Urbansson, IT-samordnare på INFRA.

Under förra året gjordes en förstudie till ”Målmiljö Lärosalsteknik” som visade att det fanns ett stort missnöje med tekniken i lärosalarna på Mittuniversitetet. Bland annat behövde lärarna en del stöttning i att starta upp tekniken och studenterna var inte nöjda med kvaliteten.

Ny teknik för utvärdering

Nu är arbetet med att utveckla salarna i gång. Det jobbas med en referensgrupp, en systemförvaltningsgrupp, det omvärldsbevakas och jobbas med standardisering. En specifik lärosal håller just nu på att utrustas med ny teknik som sedan ska utvärderas med utgångspunkt i lätthanterlighet och kvalitet.

Förhoppning om flexibla lärosalar

Charlotta Collén, studierektor UTV och en av de som ingår i referensgruppen, tycker att nyttan med projektet främst är att lärosalarnas utformning och utrustning kan utgå från behovet snarare än standardisering. Hon hoppas att projektet kommer leda till både lättare teknik och bättre ljudmiljö men kanske främst mer flexibla lärosalar.

– Salarna behöver snabbt kunna ställas om från föreläsning till workshop. Våra studenter behöver tid och utrymme för att vända och vrida på innehåll tillsamammans och där kan lärosalen fungera som en facilitator för det, säger hon.

”Målmiljö Lärosalsteknik” avslutas sista april men kommer att förlängas. Allt i enlighet med Mittuniversitetet mål att vara nationellt ledande och internationellt erkända i utvecklingen av och kvalitet i flexibla utbildningsformer och teknikstött lärande.

Sidan uppdaterades 2024-04-17