Våld i nära relationer – en prioriterad fråga som ska in i medarbetarsamtalet

Tis 07 maj 2024 08:00

Hur bemöter man en medarbetare eller kollega som misstänks vara våldsutsatt? Det, bland annat, får chefer och andra deltagare lära sig i utbildningen om våld i nära relationer som pågår just nu.

våld

Utbildningen, som ges under två halvdagar på båda campusorter, erbjuds alla chefer med personalansvar men även huvudskyddsombud, skyddsombud, personal inom HR, studierektorer och kårordföranden.

– Vi är inte först om att erbjuda det här, men vi är tidiga på bollen i alla fall. Nu erbjuder vi utbildningen och sen är tanken att frågan om våld ska in i medarbetarsamtalsmallen, säger Lasse Reinikainen, samordnare för lika villkor och jämställdhetsintegrering.

Det är Lasse Reinikainen som tillsammans med Madeleine Juliusson på HR och Linda Näsström vid Studenthälsan som jobbat med att ta fram den nya utbildningen. Första delen av utbildningen har precis avslutats och nästa del går om ett par veckor.

Stora planer för fortsatt arbete

För ett par år sedan kartlade forskarna Minna Lundgren, Helena Bäck och Ummis Jonsson hur många av landets universitet och lärosäten som har riktlinjer, rutiner eller policys om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Bara ett hade det – Uppsala universitet. I ett uppmärksammat brev till Mittuniversitetets ledning skrev de bland annat att de ville att universitetet agerade.

Nu står våld i nära relationer i Mittuniversitetets plan för jämställdhet och lika villkor. Och NCK:s, Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet, webbutbildning om våld erbjuds till deltagarna vid Mittuniversitetets interna utbildning. Det finns även planer på informationssatsningar mot studenter och medarbetare och en egen resurssida på miun.se där det bland annat kommer att länkas till Jämställdhetsmyndighetens webbutbildning kring våld i nära relationer.

– Vårt långsiktiga mål är att vi har en miljö där man vågar fråga och man vet var man kan vända sig när det händer något. Mittuniversitetet ska vara en trygg plats där man både vågar fråga och där man vågar berätta, säger Lasse Reinikainen.

Hur bemöter man våld?

I den framtagna handläggningsordningen för Mittuniversitetets medarbetare och studenter finns tips och råd till hur man kan fråga om våld och vilken slags säkerhetsplanering som kan behövas när en person har lämnat en våldsam relation.

Där finns även råd kring vad du som medarbetare eller student kan göra om du misstänker att en kollega eller studiekamrat utsätts för våld, till exempel:

• Våga visa att du bryr dig.
  • Ställ frågorna av omtanke till din kollega eller studiekamrat.
  • Respektera den utsattes syn på situationen.

Karin Jarnkvist, docent i sociologi, leder den interna utbildningen.

Hela handläggningsordningen finns att läsa här

Sidan uppdaterades 2024-05-07