Välkommen till NKKM:s digitala nätversträff

Mån 06 maj 14.30–16.30
Online

Välkommen till NKKM:s digitala nätverksträff måndag 6 maj kl 14.30-16.30. Under träffen presenteras en rad spännande projekt och idéer för forskningskommunikation. Nedan hittar du vårt program samt information om hur du deltar.

Samverkan

Här hittar du programmet för Nätverket för kritiska kulturarvs- och museistudiers (NKKM) digitala nätverksträff.

14.30: Introduktion

14.45: ”Oväntade genealogier? Släktforskning, identitet, minne och släktskap i Sverige”. Samuel Edquist, Mittuniversitetet, presenterar ett nytt forskningsprojekt som utforskar hur identiteter av olika slag skapas och omförhandlas i en av Sveriges bredaste folkrörelser: släktforskningen.

15.00: ”Att motverka ofrivillig ensamhet”. Dafvid Hermansson, Kiviks museum, presenterar en kartläggning av metoder i Sverige för att möta ofrivilligt ensamma människor, där kulturarv kan ha en viktig funktion.

15.15: Paus

15.30: ”Världen längs vägen”. Torgunn Sollid-Bolås, SINTEF, presenterar ett nytt Interregprojekt som syftar till att stärka gränsregionen mellan Sverige och Norge genom att skapa ökad kunskap och förståelse för hur kulturarv och kulturmiljöer är viktiga för hållbar platsutveckling.

15.45: ”Sundsvalls museum – Sundsvall 400 år”: Daniel Eklund, Sundsvalls museum, berättar om hur museet arbetar med Sundsvalls 400-årsjubileum.

16.00: ”Skogens berättelser och Den heliga släkten – museet som arena för forskningskommunikation”: Karin Jarnkvist, Mittuniversitetet, ger aktuella exempel på hur museer och universitet kan samverka för att kommunicera forskning.

16.15: Avslutning

Mer information

Vill du delta? Kontakta nätverkets koordinator, Karin Jarnkvist, så får du länken till träffen.

På Nätverket för kritiska kulturarvs- och museistudiers webbsida kan du läsa mer om aktuella händelser och om nätverket i stort.

Sidan uppdaterades 2024-04-29