Forskning
Forskargrupper
Forskningsprojekt
Här presenteras pågående forskningsprojekt inom och i samarbete mellan de fyra miljöerna
Projekttitel: Barn i social utsatthet. Samverkan mellan socialtjänst och skola i rurala områden
Projektdeltagare:
Sabine Gruber, professor i socialt arbete, Institutionen för psykologi och socialt arbete, PSO
Sandra Lund, lektor i pedagogik, Institutionen för utbildningsvetenskap, UTV
I detta projekt undersöks följande frågor om socialtjänsten och samarbetet med skolan i glesbygdskommuner och dess geografiska periferi:
- Vilka utmaningar och möjligheter möter socialtjänsten, och hur hanteras de?
- Vilka omständigheter kopplade till plats är av betydelse för att kunna säkerställa att barn som far illa får det stöd och den hjälp de behöver, och hur de betydelse för socialtjänstens insatser?
- Mot bakgrund av att samarbetet mellan socialtjänst och skola är av central betydelse för uppmärksamma och stödja barn som far illa, hur ser detta samarbete ut avseende utmaningar och möjligheter?
- Vilken kunskap behövs för att underlätta socialtjänstens och skolans samarbete kring barn som far illa.
Projekttitel: Interprofessionellt lärande, samverkan mellan förskollärar- och socionomutbildning.
Projektdeltagare:
Linda Murstedt, lektor i pedagogik, Institutionen för utbildningsvetenskap, UTV
Gunilla Egonsdotter, Lektor i socialt arbete, Institutionen för psykologi och socialt arbete, PSO
I detta projekt undersöks om och i sådant fall hur interprofessionellt lärande kan bidra till en ökad förståelse hos socionomstudenter (eller motsvarande) och förskollärar/grundskollärarstudenter för att därigenom skapa förutsättningar att samverka mellan förskola/skola och socialtjänsten. Projektet utgår från följande forskningsfrågor:
- Vilken forskning finns idag om vad interprofessionellt lärande bidrar till i grundutbildning där ovanstående studentgrupper deltar?
- Hur uppfattar studentgrupperna sin egen samt den andras professionsroll vid samverkan?
- Hur uppfattar studentgrupperna mötet med andra studentgruppen inom ramen för deras utbildningar?
- Vilka utmaningar och möjligheter finns vid utbildningsinsatser för interprofessionellt lärande där studentgrupperna deltar?