Tommy Ytterström

Människorna avgör om en plats blir attraktiv

Aldrig har konkurrensen varit större om att attrahera företag och människor. Utan företag och människor är platsen normalt inte särskilt mycket värd. Vad är det då som gör att några lyckas och några har det tuffare?

Den ökande konkurrensen visar sig på olika sätt:

  • Antalet universitet och högskolor och därmed antalet utbildningsprogram är fler än vad det finns presumtiva studenter till. Med andra ord råder en knivskarp konkurrens om att attrahera studenter.
  • Vi är mer regionaliserade jämfört med den tidigare globaliseringsvågen. Förr tävlades det på nationell nivå med andra länder om en etablering. Nu tävlar platser inom landet om en etablering. Det ställer höga krav på en plats för att upplevas som attraktiv.
  • Många branscher går på högtryck, inte minst inom energiomställning och digitalisering. Industri, energi, tech och IT, men även offentliga välfärdsområden, har stora rekryteringsbehov avseende både bredd och spets.

Tillgång till rätt kompetens (bredd och spets) i nutid och över tid är helt avgörande för att en organisation eller en plats ska vara framgångsrik. Hur kan då en plats utveckla sin förmåga att attrahera människor med rätt kompetens? För att växa behövs människor som har passion, ambition och förmåga att:

  • utveckla och leda företag som har nationell och internationell slagkraft.
  • bedriva affärs- och produktutveckling med innovationshöjd.
  • bedriva utbildning och forskning på hög nationell och internationell nivå.
  • utöva strategiskt och uthålligt politiskt ledarskap.
  • skapa kultur- och idrottssammanhang för både den breda allmänheten och eliten.

Det är denna typ av människor som banar väg, bygger miljöer och attraherar andra människor. Lyckas en plats börja attrahera dessa människor är det sannolikt att tillväxten fortsätter. Människor söker människor som de kan ha utbyte med och utvecklas tillsammans med. Fler vill vara på en sådan plats eftersom vi tenderar att dras till vinnande människor, vinnande team och vinnande platser.

Hur kan då en plats utveckla sin attraktivitet och kompetens? I många samtal görs det gällande att det offentliga (politiken, regionen, kommunen etc.) ska vara motorn i utvecklingen. Visst har det offentliga en viktig roll i fråga om grundförutsättningar inom välfärd, bostäder, mark, logistik, friluftsliv etc. Men jag ser ändå dessa mer som hygienområden. Mina tankar landar i att det är enskilda människor, företag och andra organisationer, som kan bidra med den största förändringen till högre attraktivitet. Om vi vill att vår plats ska bli eller vara attraktiv måste vi engagera oss med våra hjärtan och våra hjärnor samt varje dag vilja göra jobbet för att attrahera kompetens.

Några exempel som jag ser som viktiga för att lyckas är att:

  • företag och andra organisationer jobbar tillsammans med gemensamma koncept för marknadsföring och attraktion med ett nationellt och internationellt perspektiv. Det handlar om att våga sticka ut.
  • konkurrensen kräver att vi lägger ned samma kraft i fråga om attraktion och rekrytering som i fråga om att marknadsföra och sälja produkter och tjänster.
  • om människor med en högre ambition ska komma till en plats måste vi ha saker att erbjuda som matchar deras krav och behov. Människor vill känna sig utvalda.
  • vi alla drivs av att lära känna unga förmågor och försöker hjälpa dem att utvecklas till morgondagens stjärnor.

 

Tommy Ytterström

Vd Pro&Pro

Kommentarer

Ingen har kommenterat än, var den första!

Om Gästbloggare

Gästbloggare är inlägg från personer som inte arbetar på forskningcentrat CER.

Vi som deltar

Barbro Widerstedt
Universitetslektor
Darush Yazdanfar
Professor
Heléne Lundberg
Professor
Irina Dimitrova
Doktorand
Dennis Hedback
Doktorand
Mustafa Nourallah
Doktorand
Peter Öhman
Centrumledare
Gästbloggare
Inlägg från våra gästbloggare.
Jimmy Jaldemark
Ämnesföreträdare Pedagogik
Masoome Abikari
Licenciand i företagsekonomi

Sidan uppdaterades 2022-02-21