En attraktiv stadskärna är avgörande för en regions möjligheter att växa och slutsatsen från Diös sida är att vi har alla förutsättningar att uppnå detta genom att fortsätta vara modiga tillsammans.
”Clas Ohlson vill komma tillbaka”. I ett par sekunder kändes det som att tiden stod still, sedan började adrenalinet pumpa. Min kollega hade fortfarande telefonen i handen och ett brett leende spred sig över hennes ansikte. Där och då började några intensiva veckors arbete. Vi på Diös visste att det här var mer än en butiksetablering, det var ett kvitto på att det arbete vi och många med oss gjort de senaste åren gett resultat. Samarbete, handlingskraft och vilja manifesterade sig i att en saknad aktör återigen ville satsa i stadskärnan.
Vad är skillnaden nu mot för 2020, när Clas Ohlson valde att stänga sin butik? Vi spolar tillbaka tiden… För några år sedan utarbetade vi på Diös en tydlig ambition i bolaget med målet att skapa Sveriges mest inspirerande städer på Europas hetaste marknad, norra Sverige. Strategin för att lyckas med det är mixen av varumärkesstärkande kontor och urbana bostäder som skapar ett flöde av människor under dygnets alla timmar, och med det en förutsättning för stadens handels- och serviceutbud.
Strategin har varit framgångsrik, men vi har inte lyckats på egen hand. Samarbetet med Sundsvalls kommun, branschkollegor, forskningscentret CER vid Mittuniversitetet, CER-nätverket och andra aktörer är bidragande till den strukturomvandling vi påbörjat i stadskärnan. Det blev extra tydligt i och med andraplatsen i ”Årets stadskärna 2023”.
Landar vi i nutid igen kan vi konstatera att andelen boende i stadskärnan har ökat markant i och med fler nyproducerade lägenheter och vi har klippt band på kontorsinvigningar som aldrig förr. Detta använde vi i uppvaktningen av tungviktaren och multifixbutiken. Vår strategi, och det vi trodde att Clas Ohlson ville ha i form av fler boende och stora arbetsplatser i närheten, visade sig stämma väldigt bra.
Anna Dahlgren, affärschef på Diös.
Med energiinjektioner som silvermedaljen i tidigare nämnda ”stadskärnetävling” och med det stundande firandet av Sundsvall 400 år, kan vi notera att det har hänt något med mentaliteten i vår stad. Det finns handlingskraft och vilja, det finns ett ”go” och en tro på att allt är möjligt. Det märkte vi inte minst på reaktionerna för Clas Ohlsons återkomst i sociala medier. De positiva kommentarerna blev en snackis hos oss på Diös, i stan och på deras huvudkontor. Aldrig förr hade man känt sig så välkommen!
Samma glädjerus som Clas Ohlsons återetablering resulterade i fick vi uppleva igen, bara några månader senare, när vi signat avtalet med NORMAL. Återigen fick vi bekräftat att det jobb vi gjort tillsammans med andra visade sig vara attraktivt för ytterligare en stor butikskedja.
Vi vet att en attraktiv stadskärna är avgörande för en regions möjligheter att växa och slutsatsen från vår sida är att vi har alla förutsättningar att uppnå detta genom att fortsätta vara modiga tillsammans. Oavsett om du ska hantera en bygglovsansökan, verka för regionens kompetensförsörjning eller sitter och slöscrollar och slänger iväg en ”tumme upp” på sociala medier, bidrar du.
Under 2023 fick vi offentliggöra flera fantastiska nyheter och vi har krattat manegen för ett ännu starkare 2024. Diös ser fram emot att fortsätta utvecklingen av Sundsvalls stadskärna, fortsätta bidra i CER-nätverket och övriga nätverk vi deltar i och fortsätta vara modiga i stadens tjänst. Tillsammans.
Anna Dahlgren, affärschef på Diös
Sidan uppdaterades 2024-01-15
Kommentarer
Ingen har kommenterat än, var den första!