Design för hållbart lärande på Kulturmagasinet
Barnkultur, teknik och hållbarhet
Projektet är nu avslutat.
Förstudien syftar till att utveckla ny kunskap om hur museer kan planera och utforma pedagogiskt anpassade lärmiljöer kring arbete med barnkultur, hållbarhet och teknik som är väl lämpade för barns och ungas behov och förutsättningar. Den syftar även till att utveckla verktyg som kan förbättra för lärares möjligheter i att nyttja museet som lärandemiljö i den vardagliga undervisningspraktiken. Målbilden för förstudien är att den ska bidra till samverkan, kunskapsutveckling och kompetensväxling mellan Mittuniversitetet och Sundsvalls museum. Avsikten är att förstudien också på längre sikt ska bidra till ett mer formaliserat samarbete mellan universitet, museum och verksamma lärare, liksom mellan olika forskare vid universitetet. Ytterligare ett mål är att genom denna förstudie kunna utveckla tanken runt en variant av de didaktiska labb som en gång var tänkta att stärka och göra lärarutbildningen vid Mittuniversitetet unik i sitt slag som en modern lärarutbildning. Att lärarutbildningen faktiskt designar undervisningen med de olika kommunikationsytor och läranderum som, enligt senaste forskningen om hur lärande kan betraktas och äga rum, krävs för att förbereda dagens lärare för sitt uppdrag. Detta skulle även skapa stora möjligheter att utveckla den forskningsanknytning som lärarprogrammen vid Miun är i så stort behov av.
Beviljad finansiering
450 000 sek

Design för hållbart lärande på Kulturmagasinet
Presentation av projektresultat på Mittlyftet 4 maj 2023.Fakta
Projektperiod
190301-200630
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Kommunsamverkan
Projektledare
