Självständigt arbete i samverkan mellan praktik och lärarutbildning
Detta projekt är en av aktiviteterna inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid Mittuniversitetet. Syftet är att pröva en modell för hur samverkan mellan lärarutbildningen och skolpraktiken kan se ut, som innefattar studenters självständiga arbete.
Detta projekt är en av aktiviteterna inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid Mittuniversitetet. Aktiviteten syftar till att stärka lärarutbildningarna genom att lärarstudenter får möjlighet att göra ett självständigt arbete inom något område där förskolor/skolor har identifierat ett utvecklingsbehov. På så sätt kan studenter få en större förståelse för den verksamhet de ska bli en del av. Aktiviteten syftar också till att skolor och förskolor får en möjlighet att utveckla sin verksamhet på vetenskaplig grund.
Under år 2022 prövades en modell för samverkan mellan lärarutbildningen och skolpraktiken i ett pilotprojekt där forskningsområden initialt formuleras av lärare på en skola, och som studenterna sedan vidareutvecklade i samråd med handledare på universitetet och kontaktlärare på skolan. Målet med projektet var tudelat: dels ska samverkan bidra till att studenter inom lärarutbildningen får bedriva forskning som är av relevans för praktiken, dels ska lärare på skolan få möjlighet att fördjupa sin kunskap om lärande och undervisning inom olika ämnesområden utifrån deras önskemål. Resultaten redovisas i rapporten Självständigt arbete i samverkan
Utvecklingen av Självständigt arbete i samverkan fortsätter genom att en arbetsgrupp av lärarutbildare har bildats för att utbyta erfarenheter. Under hösten 2025 kommer också arbetssättet att prövas på förskollärarutbildningens kurs Självständigt arbete.
Fakta
Projektperiod
220101-220731
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare

