Saajve ‑ Berättelser, didaktik och konstnärlig praktik i en samisk förskola
Saajve syftar till att utveckla kunskap och pedagogisk praxis kring hur pedagoger, barn, arkitekter och konstnärer kan arbeta tillsammans för att stärka samiska teman i förskolan. Målet är att skapa pedagogiska förhållningssätt och rum där samisk berättelsetradition och språk blir del av barns lek.
Projektet kommer att utforma förskolegården vid Ottfjällets förskola i Östersund med samiska teman och generera kunskap som kan användas i andra förskolor samt bidra till internationell forskning kring språkdidaktik och urfolkspedagogik.
Projektet genomförs i tre faser: en inledande fas med lyssnande samtal, en mittenfas med uppbyggnad av gården, och en avslutande fas med pedagogisk verksamhet i den färdiga miljön. Studierna kommer att genomföras genom deltagande observationer och intervjuer, med fokus på konstnärligt inriktad forskning. Projektet leds av David Kroik, universitetsadjunkt i sydsamiska vid Mittuniversitetet, med stöd av Viktor Magne Johansson, professor i pedagogik vid Nord universitet, och forskaren Berit Frogner, doktorand i pedagogik vid Nord universitet. Konstnärerna Joar Nango och Eystein Talleraas från Vuogas studio deltar också i projektet.
Projektet startar i januari 2025 och avslutas i juni 2026, och inkluderar fältarbete, workshops och presentationer av resultat. Den totala budgeten är 899 214 SEK och kostnaderna inkluderar personalkostnader, indirekta kostnader, övriga kostnader, köp av tjänst och lokalkostnader. Kommunikationsplanen omfattar intern kommunikation genom föreläsningar och undervisningsmaterial samt extern kommunikation genom presentationer, vetenskapliga artiklar och populärvetenskapliga texter.
Fakta
Projektperiod
250201-250228
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Ämnen
Kommunsamverkan
Projektledare
Projektmedlemmar



