Rural utbildning och socialtjänst i samverkan
Syftet är att genomföra en förstudie för att samla in grundläggande information om skolans samverkan med socialtjänstens i geografiskt perifera områden, med fokus på insatser riktade mot barn som far illa.
Socialtjänstens möjligheter att uppmärksamma barn som far illa bygger i stor utsträckning på orosanmälningar från såväl andra välfärdsinstitutioner och civilsamhället som enskilda individer. Skolan, där barn tillbringar en stor del av sin tid och har daglig kontakt med lärare, är viktig i detta sammanhang och står för en hög andel av de orosanmälningar som görs till socialtjänsten. Betydelsen av ett välfungerande samarbetet mellan socialtjänst och skola för att kunna fånga upp barn som lever i social utsatthet är också välbelagt i tidigare forskning. Detta aktualiserar en rad angelägna frågor som rör socialtjänstens förutsättningar i geografiskt perifera områden, som inte låter sig besvaras utifrån den forskning som idag finns tillgänglig i Sverige.
Förutom enstaka studier är forskning om socialt arbete i glesbefolkade kommuner påfallande förbisedd i Sverige, vilket även tycks stå i skarp kontrast till det internationella forskningsläget där fältet för “rural social work” syns vara väletablerat sedan många år. Samma sak gäller utbildning i glesbefolkade kommuner. Det vi vet är att utbildningsnivån ofta är lägre i glesbefolkade kommuner, vilket skulle kunna begränsa samverkan mellan professioner. Här finns med andra ord ett uppenbart behov av kunskapsutveckling grundad på empirisk forskning, i syfte att undersöka och analysera socialtjänstens arbete i geografiskt perifera områden med fokus på barn som far illa.
Syfte
Syftet är att genomföra en förstudie för att samla in grundläggande information om skolans samverkan med socialtjänstens i geografiskt perifera områden, med fokus på insatser riktade mot barn som far illa. Förstudiens övergripande målsättning är att utveckla informerade forskningsfrågor för att därefter designa ett kvalitativt forskningsprojekt med syfte att undersöka socialtjänsten i geografisk perifera områden, med följande två fokusområden: socialtjänstens arbete med barn som far illa och socialtjänstens samarbete med skolan kring dessa barn.
Projektet startades upp under 2024 och kommer att pågå under 2025.
Fakta
Projektperiod
240301-251231
Institutioner/avdelningar
Projektledare

Projektmedlemmar
