Utbildningsvetenskapliga studier
Utbildningsvetenskapliga studier är en rapportserie som publicerar vetenskapliga texter inom de utbildningsvetenskapliga, pedagogiska och didaktiska fälten.
Utbildningsvetenskapliga studier publicerar vetenskapliga texter inom de utbildningsvetenskapliga, pedagogiska och didaktiska fälten. Målgruppen är forskare, lärare, studenter och andra verksamma inom utbildningsområdet. Texterna kan vara av olika karaktär, som essäer, artiklar och rapporter från olika samverkans- och utvecklingsprojekt i skola och annan utbildningsverksamhet. I de fall det rör sig om rapporter som berör delar av eller hela projekt ska dessa behandla en tydlig vetenskaplig kunskapsfråga.
Som vetenskapliga texter i den här rapportserien betraktas även texter som omfattas av begreppet beprövad erfarenhet. Det vill säga kunskap som är systematisk, dokumenterad över tid och plats, samt har genomgått kollegial granskning och reflektion inom pedagogiska och didaktiska professioner.
Texternas omfång är 2 000 till 10 000 ord. De kan skrivas på svenska, engelska, norska eller danska. Författarna själva ansvarar för att manus håller god språklig kvalitet och har genomgått tillämplig språkgranskning. I normalfallet ska APA 7 användas som referenssystem, men andra konsekvent använda system accepteras. Texterna ska i tillämpliga fall inkludera avsnitt om forskningsetik och forskningsetiska överväganden.
Samtliga texter som publiceras i Utbildningsvetenskapliga studier genomgår kollegial (peer review) granskning av minst en sakkunnig inom området. Granskningen syftar till att säkerställa vetenskaplig kvalitet, relevans och tydlighet. Doktorander med relevant ämneskompetens kan medverka som granskare inom ramen för sin forskarutbildning. Redaktionsrådet beslutar om publicering och författare ansvarar själva för innehållet i texten.
Texter i denna rapportserie distribueras enligt villkoren i Creative Commons Attribution License.
För inlämning av manus finns tre deadlines på årsbasis:
- 30 september
- 31 januari
- 15 maj
Kontakt



