För granskaren
Här hittar du information om hur granskningsprocessen går till.
Kollegial granskning (peer review) – riktlinjer för granskare
Alla texter som publiceras i Utbildningsvetenskapliga studier genomgår en kollegial granskning för att säkerställa vetenskaplig kvalitet, relevans och tydlighet. Granskningen är en viktig del i rapportseriens ambition att erbjuda texter av värde för forskare, lärare, studenter och andra verksamma inom utbildningsområdet. Här hittar du granskningsmallen.
Granskningsförfarande
Granskning: Vi eftersträvar anonymitet för både författare och granskare. Antal granskare: Varje manus granskas av minst en sakkunnig inom relevant område. Vid behov används två granskare.
Bedömningsunderlag: Granskningen sker utifrån denna instruktion samt information som författarna lämnat i manus och förord.
I vissa fall kan doktorander med relevant ämneskompetens medverka som granskare inom ramen för sin forskarutbildning. Doktoranden ansvarar då själv för granskningen, men kan vid behov ta stöd av sin handledare. Handledaren kan i sådana fall få ta del av det anonymiserade manuskriptet i syfte att ge stöd i granskningsarbetet.
Vad granskas?
Granskningen utgår från följande kriterier:
1. Syfte och frågeställning
a. Är syftet tydligt formulerat?
b. Har texten en tydlig vetenskaplig eller professionsförankrad kunskapsfråga?
c. Är frågeställningen relevant för det utbildningsvetenskapliga fältet?
2. Teoretisk och/eller erfarenhetsbaserad förankring
a. Relaterar texten på ett adekvat sätt till tidigare forskning eller beprövad erfarenhet?
b. Finns en tydlig positionering i förhållande till kunskapsläget?
3. Metod och material
a. Är metodvalet lämpligt i förhållande till syftet?
b. Är metoden beskriven så att arbetet är transparent och möjliggör bedömning av tillförlitlighet?
4. Analys och resultat
a. Är analys och resultat presenterat på ett tydligt, reflekterat och konsekvent sätt?
b. Är resultat och slutsatser underbyggda?
c. Diskuteras eventuella begränsningar?
5. Etiska överväganden
a. Inkluderar texten, där så är relevant, en beskrivning av forskningsetiska överväganden?
b. Är dessa i linje med Vetenskapsrådets principer för god forskningssed?
c. Framgår det om etikprövning skett, eller varför det inte varit aktuellt?
6. Språk, stil och formalia
a. Är texten språkligt klar, sammanhängande och begriplig?
b. Är språket anpassat till en bred målgrupp inom utbildningsområdet?
c. Har texten god språklig kvalitet (eventuellt behov av språkgranskning kan noteras)?
d. Följer texten APA 7 eller annat konsekvent referenssystem?
e. Följer texten anvisad layout och mall?
7. Bidrag till det utbildningsvetenskapliga fältet
a. Tillför texten ny kunskap, perspektiv eller förståelse inom det utbildningsvetenskapliga fältet?
b. Finns det en tydlig målgrupp för texten, och kan den antas vara av nytta för denna?
Granskningsutlåtande
Som granskare ombeds du lämna ett skriftligt utlåtande med (använd mall):
Sammanfattande omdöme (kort översikt över textens styrkor och eventuella brister)
Kommentarer enligt kriterierna ovan
Konstruktiv återkoppling – gärna med konkreta förbättringsförslag
Tydlig rekommendation:
- Publiceras utan ändringar
- Publiceras efter mindre ändringar
- Publiceras efter större revidering
- Avslås
Kommentarerna bör vara respektfulla, sakliga och framåtsyftande. Målet är att stötta författaren i att förbättra textens kvalitet oavsett publiceringsbeslut. Skicka din granskning till oss via mejl.
Övrigt
Vid frågor om granskningen, rapportseriens inriktning eller författaranvisningar – kontakta redaktionen.