Maria Deldén
Universitetslektor, biträdande|Associate Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor, biträdande
- Akademisk titel: Filosofie Doktor
- Ansvarsområde: Programansvarig för ämneslärarprogrammet tillsammans med Ingela Norberg
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428128
- E-postadress: maria.delden@miun.se
- Besöksadress: Campus Sundsvall
- Ort: Sundsvall
Bakgrund
Jag är historiedidaktiker och disputerade med en avhandling om historisk spelfilm i undervisningen, med titeln "Perspektiv på historiefilmslitteracitet: en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm" (2017). Jag har arbetat med forskning och undervisning inom lärarutbildning sedan 2014 och innan dess var jag gymnasielärare under många år i ämnena historia, svenska och spanska.
Forskningsområden
Praktiknära historiedidaktisk och SO-didaktisk forskning
Ickeformellt lärande i ett internationellt perspektiv
Motivation och lärande
Forskning
Just nu driver jag ett forskningsprojekt om hållbarhetsperspektiv i historieundervisningen. I tidigare projekt har jag studerat gymnasieungdomars meningsskapande i SO-undervisning, samt främjande av elevers motivation genom lärares och elevers samspel. Jag är också involverad i ett samarbete med ett colombianskt universitet, Surcolombiana, där vi studerar hur former för ickeformellt lärande i en idéburen organisation kan ha bäring för formell lärarutbildning.
Undervisning
Jag undervisar just nu i kurser inom historieämnet, på A-, B- och C-nivå samt i kurser inom lärarlyftet inriktning SO. Jag har även lång erfarenhet som lärare i kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan med fokus på didaktik, ledarskap och lärande, samt VFU-kurser.
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Doktorsavhandlingar
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Licentiatavhandlingar
Rapporter
Samlingsverk (redaktör)
Artiklar i tidskrifter
Deldén, M. , Gutiérrez, N. & Girmarland, L. (2023). La función pedagógica de la metáfora : Un estudio de caso de la educación no formal. Enunciación, vol. 28, ss. 357-368.
Deldén, M. (2023). The In-between : On Arendt's metaphor go visiting and empathy-in-history in students’ meaning making in history education. Acta Didactica Norden, vol. 17: 2, ss. 1-18.
Deldén, M. & Törnegren, G. (2020). Identitet, etik och historiemedvetande: En analys av filmen Sameblod som potentiellt undervisningsmaterial i ämnena religionskunskap och historia. Utbildning och Lärande / Education and Learning, vol. 14: 1, ss. 65-85.
Doktorsavhandlingar
Deldén, M. (2017). Perspektiv på historiefilmslitteracitet : en didaktisk studie av gymnasieelevers historiska och emotionella meningsskapande i mötet med spelfilm. Diss. Umeå : Umeå universitet, 2017 (Umeå Studies in the Educational Sciences : 26)
Kapitel i böcker, del av antologier
Törnegren, G. & Deldén, M. (2024). Yrkeselevers meningsskapande berättelser i möte med lärares undervisningsberättelse i samhällsorienterande ämnen. I Crossing over Subject Boundaries towards New Horizons : Recent Trends in Research on Crosscurricular Teaching from the Nofa 9 Conference (2024). Åbo : Finnish Research Association for Subject Didactics and Åbo Akademi University, Faculty of Education and Welfare Studies (Studies in Subject Didactics). S. 92-120.
Deldén, M. & Törnegren, G. (2023). Inledning : Jerusalem: Möten, berättelser och platser som nycklar till lärande. I Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen. S. 14-24.
Deldén, M. (2023). Palimpsesten som metafor för hågkomst och glömska i jerusalemitiska narrativ. I Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen. S. 95-109.
Deldén, M. (2016). Det räcker inte att bara visa en film : Historisk spelfilm i undervisningen. I Medier i historieundervisningen : Historiedidaktisk forskning i praktiken. Umeå : Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. S. 179-195.
Deldén, M. (2014). The Teacher and Educational Spaces : The Photograph as a Tool for Teacher Reflection. I Engaging with Educational Space : Visualizing Spaces of Teaching and Learning. Umeå : Institutionen för idé- och samhällsstudier. S. 51-59.
Konferensbidrag
Deldén, M. & Jansson, P. M. (2023). Empatía y resocialización : Tratamiento de personas en proceso de resocialización. Paper presented at the VIII SEMINARIO INTERNACIONAL SOBRE EL CONFLICTO INTERNO ARMADO EN COLOMBIA: Los Retos de la Paz Total en Colombia y las Enseñanzas de la Experiencia Comparada 18-20 octubre 2023 Universidad Surcolombiana
Deldén, M. (2017). ¿La ficción para qué? : Literacidad de películas históricas. I Caminos de la enseñanza de la historia. Querétaro, México : . S. 1242--1259.
Deldén, M. (2015). Las películas históricas, la narración y la recepción de los alumnos. I La historia enseñada a discusión : Retos epistemológicos y perspectivas didácticas. Morelia, Michoacán, México : . S. 905--922.
Licentiatavhandlingar
Deldén, M. (2014). Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen. Lic.-avh. Umeå : Umeå universitet, 2014 (Licentiatavhandlingar från Forskarskolan Historiska medier : 4)
Rapporter
Axelson, T. & Deldén, M. (2021). “Disagreeing well together” : Konfliktorienterad tolerans i praktik och teori. Falun : Högskolan Dalarna
Deldén, M. & Borg, F. (2021). Utbildning för hållbar utveckling i kurser i lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna : Ett uppdrag inom pedagogiskt arbete. Falun : Högskolan Dalarna
Samlingsverk (redaktör)
Törnegren, G. (ed.) , Deldén, M. (ed.) & Berg, M. (ed.) (2023). Jerusalem – en väv av berättelser : Tio resenärers möten med en konfliktfylld plats. Borlänge : Förlags AB Björnen