David Kroik
- Akademisk titel: Filosofie Doktor
- Ansvarsområde: Sydsamiska
- Telefon arbete: +46 (0)10-1726583
- E-postadress: david.kroik@miun.se
- Rumsnummer: Ej Angivet
- Ort: Östersund
-
- Anställd inom ämnet:
- Sydsamiska
Forskningsområden
Sociolinguistics
Language revitalisation
Educational linguistics
Language policy and planning
Forskningsprojekt
Pågående
Saajve - Berättelser, didaktik och konstnärlig praktik i en samisk förskola
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Licentiatavhandlingar
Artiklar i tidskrifter
Kroik, D. (2022). Language teacher identity and language acquisition in a South Saami preschool : a narrative inquiry. Australian Journal of Indigenous Education, vol. 51: 2
Doktorsavhandlingar
Kroik, D. (2023). The construction of spaces for Saami language use : language revitalisation in educational contexts. Diss. (Sammanläggning) Umeå : Umeå University, 2023
Kapitel i böcker, del av antologier
Belancic, K. , Zmyvalova, E. , Kroik, D. , Helander, H. & Torjer, O. (2025). Institutionalised Sámi education in Norway, Sweden, Finland, and Russia. I Girjjohallat girjáivuođa – Embracing diversity : Saami education theory, practice and research. Brill Academic Publishers (New Research - New Voices). S. 109-127.
Kroik, D. (2025). Tsïegle – baalkam vuesehte dejpeli biejjijste båetije biejjide. I Soejvene. Bokförlaget Korpen. S. 30-33.
Kroik, D. , Huuva, K. & Milani, T. M. (2024). Settler Colonialism and Acts of Decoloniality. I The Bloomsbury Handbook of Linguistic Landscapes. Bloomsbury Academic. S. 456-471.
Straszer, B. & Kroik, D. (2021). Promoting Indigenous Language Rights in Saami Educational Spaces : Findings from a Preschool in Southern Saepmie. I Linguistic Landscapes and Educational Spaces. Channel View Publications (New Perspectives on Language and Education). S. 124-144.
Vinka, M. , Waldmann, C. , Kroik, D. & Sullivan, K. P. H. (2015). Developing a spoken corpus for South Saami language teaching and learning. I Språkdidaktik : Researching Language Teaching and Learning. Umeå : Department of Language Studies, Umeå University. S. 75-84.
Konferensbidrag
Waldmann, C. , Kroik, D. , Vinka, M. & Sullivan, K. P. H. (2014). Supporting minority languages : issues and problems with creating and using spoken language corpora. I AILA 2014 Abstract book.. S. 214--214.
Licentiatavhandlingar
Kroik, D. (2016). Differential object marking in South Saami. Lic.-avh. Umeå : Umeå universitet, 2016