Lukas Ljungcrantz

Doktorand|Doctoral Student

Bakgrund

Musikgymnasium i Södertälje. Lärarutbildning (Åk 7–9) med avslutad kandidatexamen i historia. Examensarbete om avkriminaliseringen av homosexualitet kopplat till maskulinitetsnormer. Förskollärarutbildning med examensarbete om könsnormer i verksamheten. Magisterexamen i pedagogiskt arbete med fokus på avdelningsövergångar och barns kontinuerliga lärande. Jag har ett decennium av erfarenhet i förskolan, inklusive arbete med utvecklingsarbete och stödmetoder.

Numera doktorand inom teknik och AI i utbildning, med forskningsbas i Sundsvall och hem i Norrköping.

Forskningsområden

Teknik och AI i utbildning (inriktning förskolan)

Forskning

Ljungcrantz, L., Mozelius, P., & Jaldemark, J. (2025). Play-Doh Without Pixels: Artificial Intelligence in Swedish Preschool Teacher Education Programmes. In INTED2025 Proceedings (pp. 451-458).

Undervisning

PE086G - Artificiell intelligens: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7, 5 hp, Pedagogik GR (A)
PE184G - Utbildningsvetenskaplig kärna IV samt självständigt arbete, Pedagogik GR (C)
PE204G - Kollegialt lärande, Pedagogik GR (A)

Övrigt


Involverad i:

2024-

Forskarskolan GRADE (Forskarutbildning inom digitalisering i skolan)
Forskargruppen Higher Education and E-Learning (HEEL)
Utvecklingsprojektet FAITH (Frontlinjetillämpning av AI och teknikstött lärande för Transformering av Högre utbildning)

Extra kontaktinformation

Reserachgate:
https://www.researchgate.net/profile/Lukas-Ljungcrantz/ 

ORCID:
https://orcid.org/0009-0006-4413-1872 


Sidan uppdaterades 2025-03-28