Maria Styf
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Akademisk titel: Filosofie Doktor
- Annan titel: Utbildningschef rektorsutbildningarna
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428734
- E-postadress: maria.styf@miun.se
- Rumsnummer: D371
- Ort: Sundsvall
-
- Anställd inom ämnet:
- Pedagogik
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Jag är filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid institutionen för utbildningsvetenskap. Jag är också forskningsledare för forskningsgruppen ULS (utbildningsledarskap och skolutveckling) samt proprefekt vid institutionen och utbildningschef för rektorsutbildningarna .
Bakgrund
Den 1 september 1999 inledde jag min karriär som universitetsadjunkt vid Mitthögskolan (nuvarande Mittuniversitetet). Innan dess bara arbetat en kort period som utbildad förskollärare men kontinuerligt fortsatt att läsa kurser och förkovrat mig. Under en kurs i IKT-pedagogik (informations- och kommunikationsteknik) erbjöds jag möjligheten att arbeta vid Institutionen för utbildningsvetenskap. Sedan dess har jag varit verksam här, driven av en passion för utvecklingsfrågor som syftar till att skapa goda förutsättningar för lärande genom hela skolsystemet. Detta gör jag som lärare på ett universitet genom att utbilda framtidens lärare och rektorer, så att de kan arbeta för ett livslångt lärande och skapa en känsla av tillhörighet i (för-)skolan.
Under mina 25 år inom akademin har jag haft möjlighet att engagera mig i många olika aspekter av utbildning. Jag har arbetat med IKT-frågor och pedagogik inom alla lärarutbildningar och deltagit i den nationella satsningen Itis, där jag genomfört kompetensutvecklingsinsatser för skolor i flera kommuner inom vår region. Jag har varit lärare och kursansvarig för både grundutbildning inom förskollärarprogrammet och på avancerad nivå i magister- och mastersprogrammen. Dessutom har jag genomfört flera uppdragsutbildningar för att utveckla och fördjupa lärares kunskap om dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete. Frågan om systematiskt kvalitetsarbete inom förskolan har länge varit en viktig angelägenhet för mig. Jag har hållit föreläsningar för att sprida kunskap om ämnet och deltagit i Skolverkets Samverkan för bästa Skola, där jag även föreläst på Skolverkets nationella SBS-seminarium ett flertal gånger. Numer är jag främst engagerad inom rektorsutbildningarna som lärare och utbildningschef.
Forskningsområden
Jag var den första att skriva en avhandling om ledningsstrukturen i den svenska kommunala förskolan och förskolans ledarskap och ledningstruktur intresserar mig fortfarande. Mina forskningsområden inkluderar systematiskt kvalitetsarbete, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling i förskola och skola. Jag har publicerat bokkapitel om förskolans pedagogiska ledarskap i både svenska och internationella böcker och skrivit en artikel om systematiskt kvalitetsarbete i förskolan utifrån två kommuners perspektiv.
Forskning
Här är en översiktlig beskrivning av de projekt jag har varit och är engagerad i:
1. DISTUM (2000): En pilotstudie initierad av Distansutbildningsmyndigheten för att kartlägga utvecklingsprojekt inom vuxenutbildning i Y-län. Min roll var att genomföra intervjuer och skriva en del av rapporten.
2. Skandiaprojektet (2001-2003): Ett forskningsprojekt om lärande och kompetensutveckling i arbetslivet, finansierat av Skandias forskningsfond. Jag arbetade som universitetsadjunkt i projektet.
3. VBRUS-projektet (2012-2015): Ett regionalt forsknings- och skolutvecklingsprojekt med syfte att förbättra utbildningsresultaten genom ledarskap och interna förbättringskapaciteter. Jag var en av forskarna i projektet.
4. Aktionsforskningsprojektet (VT 2019): Projektledare för ett aktionsforskningsprojekt inom ramen för övningsskoleprojektet.
5. Ledarskapspraktik i förskolan (VT 2021-VT 2022): Forskningledare för ett projekt om ledarskapspraktik och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
6. Jämställdhet och genus i förskolan (2023-2025): Medverkande forskare i ett projekt som syftar till att skapa en hållbar samverkansmiljö för framtidens välfärd i vård och skola.
7. ULF – Stödrektor (2025): Medverkande forskare i ett projekt som undersöker möjligheter och utmaningar med stödrektorer för hållbart ledarskap i skolorganisationer.
8. SBS – Perifera förskolors möjligheter och begränsningar (2024-2025): Medverkande forskare i ett projekt som studerar hur statliga insatser påverkar skolutveckling i perifera förskolor.
Dessa projekt har gett mig en bred erfarenhet och djup kunskap inom olika aspekter av utbildning och skolutveckling.
Undervisning
Övriga projekt:
o Spejaren (1999-2000)
o LUGI (2000)
o Övningsskoleprojektet (2015-2019)
Övrigt
Jag är även engagerad i forskningsmiljön FORN (forskning om rektorer i Norden) https://www.ntnu.no/web/ilu/forn-forskning-om-rektorer-i-norden
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
Doktorsavhandlingar
Kapitel i böcker, del av antologier
Konferensbidrag
Artiklar i tidskrifter
Styf, M. & Arvidsson, C. (2024). Vad är det som SKAver : Didaktiska val i två svenska kommuners systematiska kvalitetsarbete.. Nordisk Barnehageforskning, vol. 21: 2, ss. 76-99.
Sahlin, S. , Sjöstrand, M. , Styf, M. & Lund, S. (2023). Novice principals coping strategies during the Covid-19 pandemic in Sweden. Educational Management Administration & Leadership,
Sahlin, S. & Styf, M. (2021). Internationalization as an internal capacity builder for school improvement : a case study. International Journal of Leadership in Education, vol. 24: 3, ss. 371-392.
Doktorsavhandlingar
Styf, M. (2012). Pedagogisk ledning för en pedagogisk verksamhet? : om den kommunala förskolans ledningsstruktur. Diss. Umeå : Umeå universitet, 2012 (Akademiska avhandlingar vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet : )
Kapitel i böcker, del av antologier
Styf, M. , Lund, S. & Sahlin, S. (2024). Att verka som rektor i perifera förskolor och skolor : Betydelsen av utbildning och frofessionell utveckling. I Globala utmaningar lokala lösningar : Forskning för en hållbar samhällsutveckling i norra Sverige. Mittuniversitetet.
Styf, M. & Sahlin, S. (2024). En rektors professionella yrkestrygghet. I Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet. Lund : Studentlitteratur AB. S. 153-167.
Styf, M. & Arvidson, C. (2023). Leadership in Early Childhood Education during a Time of Crisis : The Case of Sweden. I Early Childhood Education Leadership in Times of Crisis : International Studies During the COVID-19 Pandemic. Verlag Barbara Budrich. S. 31-49.
Palaiologou, I. , Argyropoulou, E. , Styf, M. , Arvidson, C. , Ince, A. & Male, T. (2022). Pedagogical Leadership: Comparing Approaches and Practices in England, Greece, and Sweden. I Pedagogical Leadership in Early Childhood Education : Thinking From Across the World. London : Bloomsbury Publishing.
Styf, M. (2021). I jakten på den professionella kunskapsbasen. I Att jobba som rektor : - om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund : Studentlitteratur AB. S. 91-101.
Persson, A. , Styf, M. & Sahlin, S. (2021). Leda och organisera lärares kompetensutveckling : - Tillit, ansvar och autonomi. I Att jobba som rektor : - om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund : Studentlitteratur AB. S. 311-320.
Arvidson, C. & Styf, M. (2021). Ledarskapsidentitet i förskolans rektorsuppdrag. I Att jobba som rektor : - om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund : Studentlitteratur AB. S. 105-114.
Styf, M. , Sahlin, S. & Håkansson Lindqvist, M. (2021). Professionshandledning : - Att utveckla rektor yrkesidentitet och yrkestrygghet. I Att jobba som rektor : - om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund : Studentlitteratur AB. S. 233-242.
Styf, M. , Sahlin, S. & Håkansson Lindqvist, M. (2020). Professionsutvecklande handledning, att utveckla en rektors professionella ledarskapsidentitet. I Perspektiv på handledning för ledare i förskola och skola. Malmö : Gleerups Utbildning AB. S. 123-142.
Konferensbidrag
Sahlin, S. , Sjöstrand, M. , Styf, M. & Lund, S. (2023). School principals coping strategies during a time of leading schools in a low intensive crisis : A Swedish case. Paper presented at the International Congress for School Effectiveness and Improvement: Educational systems learning under challenging circumstances- Global perspectives, collaboration and local solutions for reimagining schooling, Vina Del Mar, Chile, January 10-13, 2023
Sahlin, S. , Styf, M. & Lund, S. (2022). Lessons learned about principal leadership during the Covid-19 pandemic : To be close at a distance. Paper presented at the Nordic Educational Research Association: Education and involvement in precarious times, Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022
Styf, M. & Arvidsson, C. (2021). Pedagogical Leadership : The Swedish Perspective. Paper presented at the 30th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Democratic Early Childhood Pedagogies, Online Festival, [DIGITAL], September 1–17, 2021.
Styf, M. (2019). The National School Leadership Programme in Sweden : -A Training for a Profession or a Position?. Paper presented at the NERA 2019 Education in a globalized world, Uppsala, Sweden, 6-8 March, 2019
Styf, M. (2017). The plan for Systematic Quality Work at preschools trough the lens of School improvement.. I ICSEI 2017 in Ottawa, Canada. Collaborative Partnerships for System-Wide Educational Improvement.
Styf, M. (2016). Management and the distribution of leadership in the systematically work with quality in preschool? - A way to improvement?. I ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers".
Styf, M. (2016). Teachers leading their own mini-project - a way to build internal capacity?. I ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers".
Styf, M. (2014). International collaboration and school leadership : – keys to school development and increased school results in one Swedish upper secondary school?. Paper presented at the APERA (The Asia Pacific Educational Research Association), Hong Kong, 19-21 Noveber 2014 at The Hong Kong Institute of Education
Sahlin, S. & Styf, M. (2014). Internationalization and school leadership : – keys to school improvement?. Paper presented at the The Asia Pacific Educational Research Association International Conference 2014 - Managing global changes and education reforms: Asia and Pacific Responses, Hong Kong.
Styf, M. (2014). "The world's best regional education system" - a school improvement project in three schools in Jämtlands and Västernorrlands counties : What is school improvement for schools?. Paper presented at the Nordic Educational Research Association, Lillehammer, 3-6 March, 2014
Styf, M. (2013). Visualisation and documentation of the goals in the national curriculum with tablets, prerequisites and opportunities for development of teaching in preschool?. I Building Learning Capacity for Life.
Styf, M. (2012). Educational management for an educational activity? : about the municipal pre-school management and leadership structure in Sweden. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), University of Cadiz, September 2012
Styf, M. (2006). Educational leadership in pre-school : A leadership in transition. Paper presented at the Nordisk Forening for Pedagogisk forskning 2006, Örebro