David Wissing

Doktorand|Doctoral Student

Forskning

Mitt pågående avhandlingsarbete handlar om lärares agens i bedömningspraktiker i årskurs 6. Bakgrunden till avhandlingen är ett intensifierat bedömningsparadigm inom svensk grundskola de senaste decennierna, till exempel utökat antal nationella prov, betyg i lägre åldrar men också en växande diskurs om bedömning för lärande. Utifrån denna bakgrund avser jag undersöka lärares agens bedömningspraktiker i årskurs 6 med frågor hur lärare gör och använder bedömning men framförallt varför lärare gör som det gör. Det vill säga hur de förhåller sig till korstrycket av krav och förväntningar som omgärdar lärares bedömningsarbete. Målsättningen med avhandlingen är att ge ett kunskapsbidrag om betydelsen av lärares agens i hur bedömningspraktiker tar sig uttryck.

Undervisning

Undervisar i huvudsak i kurser om betyg och bedömning på lärarprogrammen men handleder också självständiga arbeten samt föreläser inom samhällskunskapsdidaktik. Kursansvarig för kurserna Betyg och bedömning inom UVKIII för ämneslärare samt motsvarande KPU.

Övrigt

Jag har en bakgrund som ämneslärare på gymnasiet i samhällskunskap och historia. Mitt examensarbete i lärarutbildningen handlade om elevers erfarenheter och upplevelser av betygssystemet i Gy11 med fokus på hur dess utformning påverkar elevers motivation och och strategier i utbildningen.

Sidan uppdaterades 2025-02-27