Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits

Please note that the literature can be changed/revised until: 
• June 1 for a course that starts in the autumn semester
• November 15 for a course that starts in the spring semester
• April 1 for a course that starts in the summer 


Print or save the syllabus as a PDF

You can easily print a syllabus from the website. Use the keyboard shortcut ctrl+p (Windows) or command+p (Mac). In the next step, you choose whether you want to print or save the course plan as a PDF.


Syllabus:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits

General data

  • Code: PE232G
  • Subject/Main field: Education
  • Cycle: First cycle
  • Progression: (A)
  • Credits: 30
  • Progressive specialization: G1F - First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
  • Education area: Education 100%
  • Answerable department: Education
  • Approved: 2024-03-11
  • Version valid from: 2024-09-02

Course objectives

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka kvantitativa studier och identifiera betydelser för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning (Moment 1)
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka forskning om barnlitteratur och visa förståelse för dess bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion samt dess betydelse för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning. (Moment 2)
- kunna motivera, diskutera och tillämpa förskoledidaktik, ämnesdidaktik och metodik inom ramen för läs, tal och skrivutveckling och barnlitteratur i förskolan ( moment 1 och 2)
- kunna identifiera, beskriva och diskutera förutsättningar för barns kommunikation och språkutveckling (Moment 1 och 2)
- kunna diskutera och hantera praktiska och estetiska lärprocesser med didaktiska utgångspunkter (Moment 2 och 3)
- kunna beskriva och diskutera förutsättningar för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap (Moment 3)

Färdighet och förmåga
- med utgångspunkt i en granskning och analys av barns läs- och skrivmiljöer kunna beskriva och diskutera förutsättningar för barns språkutveckling (moment 1)
- med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning självständigt kunna diskutera, planera för och utvärdera barnlitteraturverksamhet i förskolan i syfte att stimulera barns utveckling och lärande (moment 2)
- kunna redogöra för specialpedagogiska perspektiv på förskolans undervisning och omsorg samt diskutera betydelser av förebyggande och främjande pedagogiskt arbete med hänsyn till alla barns behov ( samtliga delmoment)
- självständigt och kritiskt kunna granska och använda egna och andras erfarenheter av pedagogisk praktik och yrkesutövande samt aktuell och relevant forskning för att kunna bidra till kunskapsutveckling. (moment 1 och 3)
- kunna beakta, diskutera och kommunicera jämlikhetsaspekter i relation till förskolans uppdrag och verksamhet (samtliga delmoment)
- kunna beakta, diskutera och hantera åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn. (moment 3 )
- kunna kommunicera i tal, skrift och i samtal med andra kring för kursen relevanta aspekter som stöd för förskolepedagogisk verksamhet (samtliga delmoment)
- på ett medvetet sätt kunna planera för och genomföra undervisning ur ett likvärdighetsperspektiv med digitala verktyg som redskap. (moment 1 och 2).
- muntligt och skriftligt kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra (Samtliga delmoment)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att kunna fördjupa färdigheter för det egna yrkesutövandet. (Delmoment 3).

Content

Module I. Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 7,5 credit

Module 2. Early Childhood Education III, Childrens Litterature, 7,5 credit

Module 3. Educational Science II, 15 credit

Selection rules and procedures

The selection process is in accordance with the Higher Education Ordinance and the local order of admission.

Examination form

2114: Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 2.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2115: Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills - Take-Home Examination, 5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

2116: Early Childhood Education III, Childrens Litterature, 7.5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

2117: Educational Science II: Oral presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2118: Educational Science II: Learning Environment - Oral and Written Presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2119: Educational Science II: Equality - Oral and Written Presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale

2120: Educational Science II: Paper, 5 Credits
Grade scale: Three-grade scale

2121: Educational Science II: Examination - Exam, 4 Credits
Grade scale: Three-grade scale

Examinationer är obligatoriska moment. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt.

Kunskaps-, insikts-och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmål prövas genom att den enskilde studenten

prövas och bedöms vid praktiska övningar och uppgifter.



Delmoment 1

Obligatoriska moment:

Fältstudie

Dugga

Examinationer:

Hemtentamen

Examinerande seminarium jämlikhets- och genusperspektiv på läs- och skrivutveckling

Examinerande seminarium fältstudieuppgift Hemtentamen

Examinerande workshop multimodal bok

Examinerande workshop kritiskt granska läromedel

Examinerande workshop kommunikativ språkförmåga



Delmoment 2.

Obligatorisk läraktivitet:

Sagoworkshop

Muntlig redovisning av temaplanering samt kamratrespons

Examinationer:

Muntlig examination boksamtal

Examinerande seminarium samarbete förskola-bibliotek

Examinerande muntlig + digital presentation av fältstudieuppgift (i grupp)

Examinerande skriftliga inlämningsuppgifter (inklusive temaplaneringen)



Delmoment 3

Obligatoriska moment: Fallseminarier

Examinationer:

Tentamen

Examinerande paper

Muntlig framställning

Likabehandling- planera, genomföra och leda praktisk uppgift

Samspel – barn, rum, pedagog. Planera, genomföra och presentera praktisk

uppgift





Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Grading system

Three-grade scale

Course reading

Select litterature list:

Check if the literature is available in the library

The page was updated 10/14/2024