Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits
Please note that the literature can be changed/revised until:
• June 1 for a course that starts in the autumn semester
• November 15 for a course that starts in the spring semester
• April 1 for a course that starts in the summer
Print or save the syllabus as a PDF
You can easily print a syllabus from the website. Use the keyboard shortcut ctrl+p (Windows) or command+p (Mac). In the next step, you choose whether you want to print or save the course plan as a PDF.
Syllabus:
Pedagogik GR (A), Förskolepedagogik III samt utbildningsvetenskaplig kärna II, 30 hp
Education BA (A), Early Childhood Education III and Educational Science II, 30 credits
General data
- Code: PE232G
- Subject/Main field: Education
- Cycle: First cycle
- Progression: (A)
- Credits: 30
- Progressive specialization: G1F - First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements
- Education area: Education 100%
- Answerable department: Education
- Approved: 2024-03-11
- Version valid from: 2024-09-02
Course objectives
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka kvantitativa studier och identifiera betydelser för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning (Moment 1)
- kritiskt kunna läsa, granska och tolka forskning om barnlitteratur och visa förståelse för dess bakgrund, framväxt, egenskaper och funktion samt dess betydelse för förskolepedagogisk verksamhet och yrkesutövning. (Moment 2)
- kunna motivera, diskutera och tillämpa förskoledidaktik, ämnesdidaktik och metodik inom ramen för läs, tal och skrivutveckling och barnlitteratur i förskolan ( moment 1 och 2)
- kunna identifiera, beskriva och diskutera förutsättningar för barns kommunikation och språkutveckling (Moment 1 och 2)
- kunna diskutera och hantera praktiska och estetiska lärprocesser med didaktiska utgångspunkter (Moment 2 och 3)
- kunna beskriva och diskutera förutsättningar för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap (Moment 3)
Färdighet och förmåga
- med utgångspunkt i en granskning och analys av barns läs- och skrivmiljöer kunna beskriva och diskutera förutsättningar för barns språkutveckling (moment 1)
- med utgångspunkt i litteraturdidaktisk forskning självständigt kunna diskutera, planera för och utvärdera barnlitteraturverksamhet i förskolan i syfte att stimulera barns utveckling och lärande (moment 2)
- kunna redogöra för specialpedagogiska perspektiv på förskolans undervisning och omsorg samt diskutera betydelser av förebyggande och främjande pedagogiskt arbete med hänsyn till alla barns behov ( samtliga delmoment)
- självständigt och kritiskt kunna granska och använda egna och andras erfarenheter av pedagogisk praktik och yrkesutövande samt aktuell och relevant forskning för att kunna bidra till kunskapsutveckling. (moment 1 och 3)
- kunna beakta, diskutera och kommunicera jämlikhetsaspekter i relation till förskolans uppdrag och verksamhet (samtliga delmoment)
- kunna beakta, diskutera och hantera åtgärder för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn. (moment 3 )
- kunna kommunicera i tal, skrift och i samtal med andra kring för kursen relevanta aspekter som stöd för förskolepedagogisk verksamhet (samtliga delmoment)
- på ett medvetet sätt kunna planera för och genomföra undervisning ur ett likvärdighetsperspektiv med digitala verktyg som redskap. (moment 1 och 2).
- muntligt och skriftligt kunna redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra (Samtliga delmoment)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att kunna fördjupa färdigheter för det egna yrkesutövandet. (Delmoment 3).
Content
Module I. Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 7,5 credit
Module 2. Early Childhood Education III, Childrens Litterature, 7,5 credit
Module 3. Educational Science II, 15 credit
Selection rules and procedures
The selection process is in accordance with the Higher Education Ordinance and the local order of admission.
Examination form
2114: Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills, 2.5 Credits
Grade scale: Two-grade scale
2115: Early Childhood Education III, Developing Speaking, Writing and Reading skills - Take-Home Examination, 5 Credits
Grade scale: Three-grade scale
2116: Early Childhood Education III, Childrens Litterature, 7.5 Credits
Grade scale: Three-grade scale
2117: Educational Science II: Oral presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale
2118: Educational Science II: Learning Environment - Oral and Written Presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale
2119: Educational Science II: Equality - Oral and Written Presentation, 2 Credits
Grade scale: Two-grade scale
2120: Educational Science II: Paper, 5 Credits
Grade scale: Three-grade scale
2121: Educational Science II: Examination - Exam, 4 Credits
Grade scale: Three-grade scale
Examinationer är obligatoriska moment. Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt.
Kunskaps-, insikts-och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmål prövas genom att den enskilde studenten
prövas och bedöms vid praktiska övningar och uppgifter.
Delmoment 1
Obligatoriska moment:
Fältstudie
Dugga
Examinationer:
Hemtentamen
Examinerande seminarium jämlikhets- och genusperspektiv på läs- och skrivutveckling
Examinerande seminarium fältstudieuppgift Hemtentamen
Examinerande workshop multimodal bok
Examinerande workshop kritiskt granska läromedel
Examinerande workshop kommunikativ språkförmåga
Delmoment 2.
Obligatorisk läraktivitet:
Sagoworkshop
Muntlig redovisning av temaplanering samt kamratrespons
Examinationer:
Muntlig examination boksamtal
Examinerande seminarium samarbete förskola-bibliotek
Examinerande muntlig + digital presentation av fältstudieuppgift (i grupp)
Examinerande skriftliga inlämningsuppgifter (inklusive temaplaneringen)
Delmoment 3
Obligatoriska moment: Fallseminarier
Examinationer:
Tentamen
Examinerande paper
Muntlig framställning
Likabehandling- planera, genomföra och leda praktisk uppgift
Samspel – barn, rum, pedagog. Planera, genomföra och presentera praktisk
uppgift
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Grading system
Three-grade scale