Swedish Language BA (C), 30 credits

Please note that the literature can be changed/revised until: 
• June 1 for a course that starts in the autumn semester
• November 15 for a course that starts in the spring semester
• April 1 for a course that starts in the summer 


Print or save the syllabus as a PDF

You can easily print a syllabus from the website. Use the keyboard shortcut ctrl+p (Windows) or command+p (Mac). In the next step, you choose whether you want to print or save the course plan as a PDF.


Versions:

Syllabus:
Svenska språket GR (C), 30 hp
Swedish Language BA (C), 30 credits

General data

  • Code: SV062G
  • Subject/Main field: Swedish Language
  • Cycle: First cycle
  • Progression: (C)
  • Credits: 30
  • Progressive specialization: G2E - First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements, contains degree project for Bachelor of Arts/Bachelor of Science
  • Education area: Humaniora 100%
  • Answerable faculty: Faculty of Human Sciences
  • Answerable department: Humanities and Social Sciences
  • Approved: 2022-06-22
  • Version valid from: 2023-01-10

Selection rules and procedures

The selection process is in accordance with the Higher Education Ordinance and the local order of admission.

Examination form

M130: Sociolinguistics, 7.5 Credits
Grade scale: Fail (U), Pass (G), or Pass with distinction (VG)

M230: Writing Practices in the Digitized Society, 7.5 Credits
Grade scale: Fail (U), Pass (G), or Pass with distinction (VG)

M330: Independent Work, 15 Credits
Grade scale: Fail (U), Pass (G), or Pass with distinction (VG)

Grading system

Fail (U), Pass (G), or Pass with distinction (VG)

Course reading

Select litterature list:

Required literature

Course unit 1
  • Author: Otterup, Tore
  • Title: ”It’s simply a gift” Multilingualism as an individual and societal resource. I: Roger Källström & Lindberg, Inger (red.) Young Urban Swedish. Variation and change in multilingual settings.
  • Edition: 2011
  • Publisher: Göteborg
  • URL: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26570/1/gupea_2077_26570_1.pdf
  • Comment: S. 173–193
  • Author: Landqvist, Mats
  • Title: Språkpolitiska inslag i kampen mot diskriminering. . I Språk och stil 28
  • Edition: 2018
  • Publisher: Uppsala
  • URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1285195/FULLTEXT01.pdf
  • Comment: S. 176–202
  • Author: Karlsson, Anna-Malin, Landqvist, Mats
  • Title: Med språket som arbetsredskap i vård och omsorg. I: Med språket som arbetsredskap. Sju studier av kommunikation i vården. Text- och samtalsstudier från Södertörns högskola. (red. Karlsson, Anna-Malin et al.).
  • Edition: 2012
  • Publisher: Södertörn
  • URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:545734/FULLTEXT01.pdf
  • Comment: S. 5–12.
  • Author: Johansson, Lars-Erik
  • Title: Historisk språksociologi. Prolegomena till ramverk för analys av varietetsval. I: Daniel Andersson, Lars-Erik Edlund, Susanne Haugen & Asbjørg Westum (red.) Studier i svensk språkhistoria 13 Historia och språkhistoria. NORDSVENSKA 25 Kungl. Skytteanska Samfundets Handlingar 76
  • Edition: 2016
  • Publisher: Umeå
  • URL: https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:932550/FULLTEXT01.pdf
  • Comment: S. 119–133
  • Author: Håkansson, David & Karlsson, Anna-Malin
  • Title: Varför språkvetenskap. Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter.
  • Edition: 2017
  • Publisher: Lund: Studentlitteratur
  • Comment: Kapitel 4 och 16 läses.
  • Author: Gunnarsdotter Grönberg Anna
  • Title: Ungdomar och dialekt i Alingsås. Acta Universitatis Gothoburgensis.
  • Edition: 2004
  • Publisher: Göteborg
  • Comment: Doktorsavhandling
  • Author: Fraurud Kari & Bijovet Ellen
  • Title: ”Rinkebysvenska” och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I: Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle (Hyltenstam. Kenneth & Lindberg, Inger, red.).
  • Edition: 2013
  • Publisher: Lund: Studentlitteratur
  • Comment: S. 389–417
  • Author: Ericsson, Stina
  • Title: Nordic perspectives on language and gender Theoretical and methodological development during four decades. I: Magnusson, Jenny, Milles Karin & Nikolaidou Zoe (red) Könskonstruktioner och språkförändringar. Rapport från den åttonde nordiska konferensen om språk och kön (Text- och samtalsstudier från
  • Edition: 2015
  • Publisher: Södertörn
  • URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:895135/FULLTEXT01.pdf
  • Comment: S. 7–28
  • Author: Edlund, Ann-Catrine & Erson, Eva & Milles, Karin
  • Title: Språk och kön.
  • Edition: 2007
  • Publisher: Stockholm: Norstedts akademiska förlag
  • Author: Boyd, Sally & Ericsson, Stina
  • Title: Sociolingvistik i praktiken.
  • Edition: 2015
  • Publisher: Lund. Studentlitteratur
  • Author: Bockgård, Gustav & Nilsson, Jenny
  • Title: Dialektologi möter interaktionsforskning. En introduktion till interaktionell dialektologi. I: Gustav Bockgård & Jenny Nilsson (red.) Interaktionell dialektologi. Institutet för språk och folkminnen
  • Edition: 2011
  • Publisher: Uppsala
  • URL: https://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.4b198db5156fe34c12823de/1529494460679/Interaktionell%20dialektologi.pdf
  • Comment: S. 7–50
  • Author: Bijvoet, Ellen
  • Title: Förortssvenska i grindvakters öron. Perceptioner av migrationsrelaterad språklig variation bortom inlärarspråk och förortsslang. I Språk och stil 28
  • Edition: 2018
  • Publisher: Uppsala
  • Comment: S. 142–175
Course unit 2
  • Author: Wedin, Åsa
  • Title: Skrift och flerspråkighet
  • Edition: 2016
  • Publisher: Skolverket
  • URL: https://larportalen.skolverket.se
  • Comment: (11 sidor)
  • Author: Sörlin, Marie & Söderlund, Hedda
  • Title: Myndighet och privatpersoner i dialog på Facebook. En analys av positioneringar och receptionsroller på Försäkringskassans Facebooksida Förälder. I: Svenskans beskrivning 33
  • Edition: 2014
  • Publisher: Helsingfors: Helsingfors universitet
  • Comment: S. 459–469. Digital resurs. (10 sidor)
  • Author: Sköldvall, Kajsa et al.
  • Title: ”Får man säga att det känns hopplöst?” Polisstudenter möter det akademiska skrivandet. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap.
  • Edition: 2017
  • Publisher: Huddinge: Södertörns högskola
  • Comment: S. 215–236. Digital resurs. (20 sidor)
  • Author: Nord, Andreas
  • Title: Klarspråk i nätinteraktion. Trevlighet, trafikordningsplaner och undringar om döda rådjur i ett komunalt e-serviceforum. I: Rapport fra nordisk klarsprogskonference København 4–5 maj 2017
  • Edition: 2018
  • Comment: S. 33–48. Digital resurs. (15 sidor)
  • Author: Nord, Andreas
  • Title: Klarspråksarbete och yrkeslivsskrivande. En forskningsöversikt. (Rapporter från Språkrådet 7.)
  • Edition: 2017
  • Publisher: Stockholm: Språkrådet
  • Comment: Digital resurs. (42 sidor)
  • Author: Malmbjer, Anna
  • Title: Ett dialogiskt perspektiv på undervisning och skrivande. I: Anna Malmbjer (red.), Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap.
  • Edition: 2017
  • Publisher: Huddinge: Södertörns högskola
  • Comment: S. 73–91. Digital resurs. (20 sidor)
  • Author: Lillis, Theresa M.
  • Title: The sociolinguistics of writing.
  • Edition: 2013
  • Publisher: Edinburgh: Edinburgh University Press
  • Comment: (180 sidor)
  • Author: Karlsson, Anna-Malin and Nikolaidu, Zoe
  • Title: Vardagskunskapen, arbetet och lagen. Om skriftpraktiker och yrkesidentiteter i äldreomsorgen. I: Ann-Catrine Edlund (red.), Att läsa och att skriva. Två vågor av vardagligt skriftbruk i Norden 1800–2000.
  • Edition: 2012
  • Publisher: Umeå: Umeå universitet.
  • Comment: S. 235–251. Digital resurs. (20 sidor)
  • Author: Hultin, Eva & Westman, Maria
  • Title: Textproduktion i det digitaliserade klassrummet. I: Berit Lundgren & Ulla Damber (red.), Critical literacy i svensk klassrumskontext.
  • Edition: 2015
  • Publisher: Umeå: Umeå universitet.
  • Comment: Digital resurs. (26 sidor)
  • Author: Hornberger, Nancy & Skilton-Sylvester, Ellen
  • Title: Revisiting the Continua of Biliteracy: International and Critical Perspectives. Language and Education, 14(2).
  • Edition: 2000
  • Comment: Digital resurs. (20 sidor)
  • Author: Greggas Bäckström, Anna
  • Title: ”Ja bare skrivar som låter”. En studie av en grupp Närpesungdomars skriftpraktiker på dialekt med fokus på sms. Kap. 1. Inledning. Kap. 3. Ungdomarnas skrivande på dialekt. Kap. 5. Några sammanfattande perspektiv.)
  • Edition: 2011
  • Publisher: Umeå: Umeå universitet
  • Comment: Digital resurs. (90 sidor)
  • Author: Domeij Rickard & Karlsson Ola
  • Title: Delaktig i det digitala samhället – ett flerspråkigt perspektiv. I: Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg (red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle
  • Edition: 2013
  • Publisher: Lund : Studentlitteratur
  • Comment: S. 519–546. (22 sidor)
  • Author: Dahlström, Helene
  • Title: Digitaliseringens betydelse: elevers textskapande
  • Edition: 2019
  • Publisher: Skolverket
  • URL: https://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:1289317/FULLTEXT01.pdf
  • Author: Brandt, Deborah
  • Article title: The problem of writing in mass education
  • Journal: 2019, 28(2): S. 37-53
  • Year/Volume/nr/pages: Utbildning och demokrati
  • Comment: Digital resurs
Course unit 3
  • Author: Vetenskapsrådet
  • Title: God forskningssed
  • Edition: 2017
  • Publisher: Stockholm: Vetenskapsrådet
  • URL: https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed
  • Author: Strömquist, Siv
  • Title: Uppsatshandboken. Råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
  • Edition: 2015
  • Publisher: Uppsala: Hallgren & Fallgren
  • Author: Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter
  • Title: Att skriva en bra uppsats
  • Edition: 2014
  • Publisher: Stockholm: Liber
  • Author: Lagerholm, Per
  • Title: Språkvetenskapliga uppsatser
  • Edition: 2010
  • Publisher: Lund: Studentlitteratur
  • Author: Håkansson, David & Anna-Malin Karlsson
  • Title: Varför språkvetenskap: kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter
  • Edition: 2017
  • Publisher: Lund: Studentlitteratur
  • Comment: Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.

Check if the literature is available in the library

The page was updated 10/14/2024