Workshop om Miljökommunikation: vad kan forskningen bidra med till praktiken?
Är du nyfiken på att bättre förstå de unika och ibland nästan omöjliga utmaningarna med att kommunicera kring miljöfrågor och hållbarhet? Vill du veta mer om varför miljökommunikation idag ofta inte är så effektiv som den kunde vara eller till och med ofta kontraproduktiv?
Välkommen till en workshop som ger dig grunden till att göra bättre och mer välgrundade kommunikationsval.
Målgrupp: chefer och medarbetare som i sitt dagliga arbete kommer i kontakt med miljörelaterade frågor.
Begränsat antal platser!
Om workshopen
Workshopen utforskar hur den mest relevanta forskningen och teorin från kommunikationsområdet kan användas för att förbättra miljö- och hållbarhetskommunikation i praktiken. Deltagarna får en översikt över forskningsfältet, till exempel hur språk, bilder, berättelser, värderingar, budskap och media används i till exempel marknadsföringskampanjer och opinionsbildande aktiviteter. Vi diskuterar hur kommunikation kan användas för att uppnå konkreta mål samt hur kommunikationen påverkar människors uppfattningar om miljörelaterade frågor. Under workshoppen jobbar vi med konkreta exempel, case och diskussioner.
Nedanstående områden kommer att plockas upp:
- Hur ser forskningsområdet miljö- och hållbarhetskommunikation ut?
- Miljödiskurser: hur pratar människor om miljörelaterade frågor?
- Betydelsen av visualisering och budskapsformulering för effektiv miljökommunikation
- Nyhetsrapportering av miljöfrågor
- Allmänhetens deltagande i miljödebatter
- Påverkansarbete, etik och integritet inom miljökommunikation
Vad får du som deltagare med dig från workshopen?
- Kunskap om hur den senaste forskningen inom området miljökommunikation kan få nytta i praktiken
- Insikter om vikten av informerade och kritiskt medvetna bedömningar av till exempel språk, bilder och media som ska användas för miljö- och hållbarhetskommunikation
- Förståelse för komplexiteten och utmaningarna med effektiv miljö- och hållbarhetskommunikation
Workshopledare
Christina Grandien, forskare i strategisk kommunikation
Workshopen är en del av forskningsprojektet MiLo- miljön i kontrolloopen som bedrivs på STC Research Centre. Läs mer på www.miun.se/milo