Samarbete för att få med samiska perspektiv i skolans naturvetenskap
Hur kan vi integrera samiska perspektiv i naturvetenskapsundervisningen för att öka intresset och även ge elever med samisk bakgrund tillgång till denna kunskap? Det är temat för en gemensam workshop mellan forskare och företrädare för samiska sammanhang, där Mittuniversitetet är värd.
Den 14-15 januari har forskare från Mittuniversitetet, Umeå universitet, Linköpings universitet, Norges arktiske universitet, University of Iceland och Stockholms universitet tillsammans med lärare verksamma i Västernorrlands sameförening, fokus på hur forskning och utveckling kan bidra till att införliva samiska perspektiv i de naturvetenskapliga ämnena.
Anna-Karin Westman, universitetslektor i ämnesdidaktik inom de naturvetenskapliga ämnena vid Mittuniversitetet, har tagit initiativ till samtalen. I flera olika sammanhang har hon mött internationella forskare som fokuserat på frågan hur ursprungsbefolkningars kunskap kan inkluderas i de naturvetenskapliga ämnena. I Sverige har frågan inte fått något större genomslag ännu och därför togs det här initiativet.
– Målet är att hitta vägar framåt för samarbete och samverkan. Det finns samiska perspektiv som idag inte kommer fram i naturvetenskapsundervisningen i Sverige. Det kan till exempel handla om årstiderna, där vi pratar om fyra men i samiska sammanhang finns åtta. Det kan också handla om hållbar utveckling och naturresurser, konstaterar Anna-Karin Westman.
I sin forskning har hon undersökt frågan hur de naturvetenskapliga ämnena kan intressera och locka fler elever. Och även ur det perspektivet tror Anna-Karin Westman att naturvetenskapliga ämnen som införlivar samisk kunskap kan bidra.
– Det vi ser är att ämnena lockar och intresserar fler om man skruvar på frågeställningar och innehållet i det man ska undersöka. Det är också viktigt att få med det samiska perspektivet för de elever med samisk bakgrund som inte går i sameskolan. Man ska inte behöva lämna det när man kliver över tröskeln till klassrummet, säger Anna-Karin Westman.