Chefens ansvar
Som chef är du ansvarig för den anställdes arbetslivsinriktade rehabilitering om medarbetaren blir sjuk och får en nedsatt arbetsförmåga.
Du har endast ansvar för att vidta de arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder som kan ske inom eller i anslutning till den egna verksamheten med målet att arbetstagaren ska kunna fortsätta arbeta hos dig.
Det är viktigt att du tar ditt ansvar genom hela processen samt skapar förutsättningar så att medarbetaren kan vara aktiv. Vilka åtgärder som kan bli aktuella måste bedömas i varje enskilt fall och med hänsyn till andra faktorer som till exempel arbetsplatsens storlek, arbetsgivarens resurser och arbetstagarens egen medverkan.
Chefen ansvarar för att:
- se till att läkarintyg kommer in till dig som chef från och med dag 8
- skicka uppgifter om sjukskrivningens längd och omfattning i ett krypterat mejl till primula@miun.se
- hålla kontinuerlig kontakt med medarbetaren
- följa rehabiliteringsprocessens delmoment för en effektiv och strukturerad process
- skicka ”Om du blir sjuk - Information för dig som medarbetare” efter dag 8
- kalla till rehabiliteringsmöten med medarbetaren
- tillsammans med medarbetaren skapa och följa upp rehabiliteringsplanen
- dokumentera löpande och förvara dokumentation på säkert sätt. Som hjälp har du mall för dokumentation av rehabiliteringsinsatser.
- bjuda in medarbetaren till arbetsplatsträffar och andra sociala aktiviteter
- ge medarbetaren möjlighet att ta del av information som rör arbetsplatsen
- informera övriga medarbetare enligt överenskommelse
- förbereda och involvera arbetsgruppen inför medarbetarens återgång i arbete
Du som chef upprättar rehabiliteringsplanen tillsammans med medarbetaren senast dag 30 om medarbetaren förväntas vara sjukskriven i minst 60 dagar. Här planeras de åtgärder som behövs för att medarbetaren ska kunna återgå i arbete. Det ska det framgå vem som ansvarar för vad samt vilka tidsramar som gäller för åtgärder och anpassningar.
Åtgärderna ska anpassas efter var i rehabiliteringskedjan en medarbetare befinner sig och ska i första hand vara inriktade på återgång i ordinarie arbete.
I de fall din medarbetare på grund av sin medicinska status eller andra skäl inte kan påbörja eller genomföra den arbetslivsinriktade rehabilitering ni kommit överens om, ska du som chef ändå dokumentera detta. Datum för uppföljning ska bokas.
Om inte medarbetaren kan återgå till sina ordinarie arbetsuppgifter på sin nuvarande arbetsplats kan chefen tillsammans med HR se om det är möjligt att finna lösningar på andra arbetsenheter inom organisationen. Medarbetaren ska i princip alltid beredas möjlighet att arbeta till någon del i samband med sjukskrivning på den del medarbetaren inte är sjukskriven.
Kontaktuppgifter och mer information om företagshälsovården hittar du på denna sida: Länk till information om företagshälsovården.
Länk till foldern "Om du blir sjukskriven (sv)" eller i engelsk version "If you are off sick - information for employees"