DIGI‑SOC
Digitala färdigheter och domänöverskridande entreprenörskap för att möta samhälls-utmaningar. Det har varit i fokus i DIGI-SOC-projektet, ett ERASMUS+-projekt som har bedrivits mellan 2021–2023, och där FUS (Avdelningen för forsknings- och utbildingsstöd) vid Mittuniversitetet har deltagit.
Projektets målsättningar
Projektet har haft tre huvudsakliga målsättningar: (i) att ta fram innovativa undervisningsmoment som till studenterna ska förmedla ett domänöverskridande entreprenörsskapstänkande, och också ge dem verktyg som kan användas för att tillsammans med relevanta intressenter ta itu med både sociala och ekonomiska utmaningar; (ii) att förbättra praktiska digitala färdigheter nödvändiga för entreprenöriell verksamhet, och även tillse schemalagd utveckling av dessa; (iii) att verka i en internationell miljö som möjliggör för deltagarna att dela sina bästa praktiker och insikter, och också ta itu med europeiska utmaningar och perspektiv som kan berika och utvidga projektresultaten.
Projektets aktiviteter
Vårt fokus har legat på att omvandla samarbete inom Europa till robust kursmaterial med relevans för studenternas digitala färdigheter och entreprenörsskapskompetens, för att på så sätt utrusta dem att möta aktuella samhällsutmaningar. Projektet har baserat sina resultat på följande aktiviteter: (i) kartläggning av digitala färdigheter och domänöverskridande entreprenörskapskompetens; (ii) identifiering eller anpassning av befintligt undervisningsmaterial vid högre läroanstalter (HEIs); (iii) facilitering av internationella student-projekt med avsikt att främja förvärvande av färdigheter och kompetens genom så kallad action learning (vilket handlar om ”att lära genom att göra”); (iv) samarbeten med lokalsamhället i genomförandet av aktiviteter i syfte att stärka universitetens entreprenörsroll (universitetens tredje uppgift); (v) utarbetandet av en pedagogisk och informativ handbok som beskriver de aktiviteter som genomförts och de resultat som nåtts.
Projektets resultat
Det primära projektresultatet är en handbok för digitala färdigheter och domänöverskridande entreprenörsskapskompetens. Den möjliggör för utbildare, lärare och instruktörer att ta del av en noggrant planerad process, genom vilken de kan lära sig att ge stöd till lokala grupper associerade med det civila samhället, för att förbättra dessas förståelse för hur man effektivt tar itu med samhällsutmaningar genom dedikerade färdigheter dels i att navigera i civilsamhället och dels också i ett utvidgat entreprenörsskaps-tänkande. Andra viktiga projektresultat inkluderar (i) en djupgående analys av digitala färdigheter och domänöverskridande entreprenörsskapskompetenser; (ii) kursmaterial framtaget för att främja inlärning av färdigheter och kompetenser vid högre utbildningsanstalter (HEIs); (iii) vägledning om action learning-tekniker för lärare; och (iv) fallstudier som illustrerar verkliga situationer som kräver tillämpning av färdigheterna och kompetenserna.
Samarbetspartners i projektet
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Polen (projektledare och samordnare)
- Universitat Autonoma de Barcelona, Spanien
- Ekonomicka Univerzita mot Bratislave, Slovakien
- Mittuniversitetet, Sverige
- Tampereen Ammattikorkeakoulu Oy, Tammerfors, Finland
- Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, Italien
- Université de Lausanne, Schweiz
- Institut National De Recherche Pour L'agriculture, L'alimentation et L'environnement, Paris, Frankrike
- Technicka Univerzita mot Kosiciach, Slovakien
- Iscte - Instituto Universitario de Lisboa, Portugal
Om du vill veta mer, kontakta torbjorn.westerlund@miun.se.
