Materiella anläggningstillgångar
En materiell anläggningstillgång definieras som en fysisk resurs som myndigheten anskaffat för stadigvarande bruk och innehav.
För att en anskaffning ska kunna vara en materiell anläggningstillgång ska samtliga följande kriterier vara uppfyllda:
•Anskaffad för stadigvarande bruk.
•Ekonomisk livslängd minst 3 år.
•Anskaffningsvärde minst 30 000 kr (nytt högre belopp fr.o.m. räkenskapsåret 2025).
Anskaffningsvärde för materiella anläggningstillgångar
Med en anläggningstillgångs anskaffningsvärde avses kostnaderna för dess förvärv eller tillverkning. I anskaffningsvärdet ska inräknas alla kostnader som är direkt hänförliga till tillgången.
Exempel på kostnader som ska räknas in i anskaffningsvärdet är;
•Inköpspris.
•Importavgifter och tull.
•Transport- och andra hanteringskostnader.
•Monteringskostnader.
Utbildning av personal i samband med att anläggningen tas i bruk är en driftskostnad och räknas inte in i anläggningstillgångens värde.
Fungerande enheter
Anskaffningar som utgör en fungerande enhet ska klassificeras som en anläggningstillgång.
Exempel på fungerande enheter kan vara datorer till en datorsal (inklusive skärm och tangentbord), utrustning till uppbyggnad av en laboratoriesal. Även samlade inköp av inredning, d.v.s. bord, stolar och bokhyllor i arbetsrum- eller sammanträdesrum är exempel på fungerande enheter. Det gäller även om inköpet görs från flera olika leverantörer eller är uppdelat på flera fakturor från en och samma leverantör.
Större anskaffningar av likartade tillgångar
I vissa fall bör även anskaffningar understigande beloppsgränsen 30 000 kr exkl moms tillgångsredovisas som en anläggningstillgång/investering om en kostnadsredovisning i kontoklass 5* skulle innebära att kostnadsbilden över tiden blir missvisande.
Det kan vid köp av ett antal inventarier vara lämpligt att tillgångsredovisa dessa, trots att varje enskild inventarie inte beloppsmässigt uppfyller kriterierna för att tillgångsredovisas. För att tillgångsredovisning ska bli aktuellt ska anskaffningarna vara kopplade till den planlagda investeringsbudget som beslutats för det aktuella verksamhetsåret.
Kompletteringar och reparationer/underhåll av befintliga anläggningstillgångar
Om en befintlig anläggningstillgång kompletteras används samma anläggningsnummer som till huvudanläggningen.
Reparations- och underhållskostnader ska räknas in i anskaffningsvärdet om;
•De uppgår till ett väsentligt belopp i förhållande till inköpspriset.
•De medför att investeringen får större kapacitet eller bättre skick än vid förvärvet.
•Reparationen eller underhållet sker inom en begränsad tid efter förvärvet.
Kontakt ska alltid tas med Avdelningen för ekonomi och planering för samråd.
Utbytesdelar bokförs däremot normalt som förbrukningsinventarier eftersom de har samma funktion och helt ersätter den del som bytts ut.