Forskare inom hälsovetenskap kammade hem två miljoner

Fre 19 apr 2024 08:42

”Det är så roligt att vi kan få ordentliga bidrag till interaktiv forskning, det har inte haft så hög status tidigare” säger Åsa Tjulin. De fick Samverkansbidrag från Forte: två miljoner kronor i två år.

Två kvinnor i samtal.
Åsa Tjulin och Ellinor Tengelin diskuterar projektet som fått stöd från Forte. Foto: Pelle Fredriksson.

Åsa Tjulin, Ellinor Tengelin, Carolina Klockmo från Mittuniversitetet och Ida Seing från Linköpings universitet fick full pott för sin ansökan till Forte. Den gjordes till den nya bidragsformen ”Samverkansbidrag” inom tillämpad välfärdsforskning som Forte själv beskriver som ”… en ny typ av bidrag för att främja praktiknära forskning och verksamhetsnära samverkan mellan forskning och praktik.”

Ett av de första projekten som fått bidraget

– Det är kul att vara först på bollen och vårt projekt är som gjort för detta. Vi har kommunernas socialtjänst och deras respektive samordningsförbund som medsökande och i projektet kopplar vi ihop kommuner i Västernorrland med kommuner i Östergötland. De har inga naturliga samverkansytor för dessa frågor i vardagen, säger Åsa Tjulin, docent i Hälsovetenskap.

Fokus för projektet är det danska arbetssättet Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP) som har väckt intresse hos svenska kommunala arbetsmarknadsenheter (AME) och samordningsförbund som en metod för att hjälpa människor till sysselsättning.

– Kommunerna har redan börjat använda BIP och för att det ska funka bra kommer de att behöva anpassa metoden så att den passar för hur samhället fungerar i Sverige, säger Åsa.

– Den här praktiknära forskningen ska vara interaktiv och samskapande, det handlar inte om att vi forskare har en färdig design, Vi ska vara lyhörda för vad praktiken behöver. Vi måste hela tiden samspela, ingen är expert över den andra, säger Åsa.

– Det är utmärkt att vi kan vara med från början och kartlägga förväntningar och förutsättningar för BIP som arbetssätt nu när vissa av Sveriges kommuner integrerar det i sin verksamhet, säger Åsa.

Länk till projektsidan

Socialtjänstens behov och förutsättningar inför att införliva ett nytt arbetssätt till arbetsmarknadsinkludering – att skapa en samverkansarena för erfarenhetsutbyte. | miun.se

Sidan uppdaterades 2024-04-19