Hallå där, Christina Grewell som spikat sin avhandling
Den 26/2 spikade Christina Grewell upp sin avhandling “Rum, resurser och relationer: möjligheter och begränsningar i fritidshemmets fysiska lärmiljö”. Vi kände henne på pulsen inför den stundande disputationen.
Kan du beskriva känslan att spika upp din avhandling på väggen?
- Lite overkligt. Är den verkligen klar? En blandning mellan skräckblandad förtjusning och lättnad.
Varför valde du att studera just detta?
- Jag har alltid varit intresserad av hur fysiska lärmiljöer påverkar undervisning och lärande, redan som lärare i grundskolan. Genom åren har jag också sett de utmaningar som många fritidshem står inför. När jag började arbeta vid universitetet och på fritidslärarprogrammet fick jag ännu djupare insikter i dessa frågor. Jag ser fritidshemmet som en viktig del av skolan med en unik potential att erbjuda något annat än den traditionella undervisningen – och det vill jag värna om.
Hur ser dina planer ut framöver?
- Jag planerar att arbeta vidare på institutionen för utbildningsvetenskap med undervisning och forskning.
Vad gör du helst när du inte jobbar?
- Vi har en stuga i Marsfjällen där vi gärna tillbringar tid med familj och vänner. Tycker också om att resa.