För att säkerställa den digitala tryggheten hos alla anställda vid Mittuniversitetet finns det olika typer av förebyggande åtgärder, en sådan är så kallade ”tillitsnivåer”. Här beskrivs vad det är och hur det fungerar för dig som är anställd.
Varför behöver vi en högre tillitsnivå?
Mittuniversitetet är en del av federationen SWAMID och behöver därför följa deras regler för hur konton hanteras. En av reglerna är tillitsnivåer på konton. Tillitsnivån handlar om hur säkra vi är på vem som innehar ett universitetskonto.
Hur höjer jag min tillitsnivå?
Idag finns det olika digitala tjänster som kräver att man har rätt tillitsnivå. Det finns två sätt att höja sin tillitsnivå om man behöver det, med hjälp av BankID eller genom att besöka IT-supporten.
Alternativ 1: Med verktyget " Tillåtsnivå vid inlogg"
Använd verktyget eller på sidan Höj min tillitsnivå. Skall man hänvisa til Verktyg eller länk?
Alternativ 2: Besök servicecenter
Vill du legitimera dig på plats hos IT-support, med ex. vis körkort så kan du besöka dem i Servicecenter. De finns alltid där mån-tor 10–14. Övrig tid kan du även besöka dem på plats i F-huset i Sundsvall eller i G-huset i Östersund.
Idag krävs att alla Ladokanvändare har en högre tillitsnivå på sitt personalkonto för att kunna logga in.