Regional/nationell studentrekrytering
Event, kampanjer, redaktionellt arbete och chattar är bara några av alla aktiviteter inom studentrekryteringen.
Våra prioriterade områden för studentrekrytering är vår egen region (Jämtland/Härjedalen, Västernorrland och norra Gävleborg), Stockholms län, Västra Götaland och Gävleborg. 18-24-åringar är primär åldersmässig målgrupp och 25-35-åringar sekundär. Några av våra satsningar når även äldre målgrupper.
Fler aktiviteter än de som listas nedan tillkommer allt eftersom.
Övergripande aktiviteter
- Översyn och uppdatering av utbildningsinformation på programsidorna och allmänna sidor under Utbildning på vår webb.
- Google, sökordsannonsering för alla grundutbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar.
- Arbete med fritextord (Ladok), kopplat till ranking på antagning.se. Arbetet omfattar alla program (grund- och påbyggnadsutbildningar).
- Redaktionellt arbete: skapa innehåll till våra digitala och sociala kanaler under hela året. Våra digitala studentambassadörer stå för en del av innehållet, både mot befintliga studenter och potentiella studenter.
Mittuniversitetet i sociala medier, Instagram, TikTok
Event och chattar
- Ökat fokus på relationsskapande aktiviteter som exempelvis gymnasiebesök samt stötta verksamhetsanpassade aktiviteter riktade mot gymnasieskolan; exempelvis studiebesök, uppsatstävling och gästföreläsningar.
- Vi deltar på Nolia Karriärmässa 5 februari i Sundsvall och 6 februari i Östersund. Mässans målgrupp är både gymnasieungdomar som står inför val av utbildning och vidare ut i arbetslivet och vuxna som vill satsa på en karriär eller byta jobb.
- Öppet hus 29 januari i Östersund och den 13 februari i Sundsvall. En inspirerande dag som blandar ”prova på aktiviteter”, informationspass och inspirationsföreläsningar. Vi visar dessutom upp vår campusmiljö och ger smakbitar av den spännande forskning som bedrivs hos oss. Besökarna kommer även att få träffa våra studentambassadörer som kan berätta hur det är att studera vid universitetet.
- Mittuniverisitetets studentambassadörer chattar på vår webb under ansökningsomgång 17 mars - 15 april. En chattruta kommer att synas på alla sidor under Utbildning på webben när chatten är öppen. Vi kommer att marknadsföra både chatten och livesändningarna i sociala medier.
- Mindre events och mässor: Mittuniversitetets studentambassadörer medverkar också på en del mindre event som anordnas av skolor och andra intressenter i vår region, gymnasiemässor etc.
Preliminära mässor:
-
- Sjölins gymnasium, Vasastan, 28 januari
- Nolanskolan, Örnsköldsvik, 14 feb
- Näringslivsmässa, Ånge, 20 feb
- Bromangymnasiet, Hudiksvall, 25 feb
- Voxnadalens gymnasium, Edsbyn, 12 mars
- Utbildningsmässa Tornhuset, Sundsvall, 2 april
- Karriär&Framtid Nordichallen, Sundsvall, 27 maj
- Öppet hus i anslutning till Forskarfredag 27 september för målgruppen allmänhet och barn/unga.
Övergripande profilkampanj
Vi kommer att synas i tre perioder under året. Den period som störst budget är lagd för är inför anmälan till hösten.
Kampanj, etapp 1, inför ansökan till hösten
YouTube, 24 februari - 15 april.
TV4 Play, 17 mars - 7 april.
MAX, 17 mars - 7 april.
Kampanj, etapp 2, i samband med att antagningsbeskeden gått ut
YouTube, 7 - 17 juli.
Kampanj, etapp 3, inför ansökan till vårens utbildningar
YouTube, 8 september - 5 oktober.
TV4 Play, 8 september - 5 oktober.
MAX, 15 september - 5 oktober.
Nedanstående filmer är huvudmaterial i kampanjen. Dessa har fortfarande fått bra betyg i Kantars årliga kampanjmätning. Fem skäl respektive Tre skäl är nyklippta varianter av den tidigare filmen Sju skäl utifrån respons från målgruppen att filmen var för lång. Vi har också bytt ut musiken i alla filmerna.
Vi vill att du ska få ett bra jobb
Plugga på distans
Fem skäl att söka Mittuniversitetet
Tre skäl att söka Mittuniversitetet
Filmerna i kampanjen på YouTube går både som i reklam i "vanliga" filmer (16:9-format) men även som YouTube shorts, som ni också kan se på vår YouTube-kanal.
Vi kommer även att köra med några av våra filmer om vår forskning, de som har gått i den varumärkesbyggande kampanjen under senare år. Detta i syfte att visa på vår kvalitet som universitet.
Särskilda insatser utbud
Digital synlighet under ansökningsomgången 17mars- 15april mot prioriterade målgrupper 18-24 år i våra prioriterade områden.
- Annonser, text och bild i sociala medier
- Content display, annonsering i ett nätverk av olika sajter ("miniartikel" med text och bild)
- Korta filmer i sociala medier (40-60 sek) TikTok, Snapshat, Instagram där vi lyfter våra studenter, lärare och alumner. Syftet är att skapa intresse för oss och utbudet, samt generera trafik till programsidorna och få besökaren att söka våra utbildningar.
Kolla in våra filmer här
Utbildningar:HUV: Fokus campusutbildningar vid HUV - studenter som lyfter hur det är att "plugga på campus"
NMT: Civilingenjörsutbildningarna, Automation med AI, Tillämpad AI, decentraliserat basår - Filmer gjorda av våra digitala ambassadörer som går i kampanj 2025
- Annonsering i Framtidsvalet i Västernorrland och Jämtland, ett tryckt och digitalt vägledande läromedel som riktar sig till åk.9 elever samt gymnasieelever och används av studie- och yrkesvägledare och SO- lärare.
- Medverkan vid digitala seminarier i maj och i september arrangerade av Framtidsvalet för studie- och yrkesvägledare.
- Medverkan på utbildningforframtiden.se, en utbildningsportal som drivs av Akademi Norr som en del av projektet Operativ kompetensförsörjning.
Aktiviteter riktade till de som sökt och blivit antagna på Mittuniversitetet
- "Kul att du sökt oss" - mejl med nyhetsbrev till de som sökt sommarkurser hos oss i första hand, prel. 17 mars.
- "Kul att du sökt oss" - mejl med nyhetsbrev till de som sökt utbildning i höst hos oss i första hand, prel. 6 maj.
- Välkomstbrev (via mejl) till de som blivit antagna till sommarkurserna, prel. 26 april
- Webbinarium för de som har sökt där Mittuniversitetets studentambassadörer är programledare, maj - juni.
- Uppringande verksamhet och utskick för prioriterade program vid NMT och HUV.
Här kommer snart mer information om nyhetsbrev, chattar, live-sändningar, välkomstdagar etc. som kommer att göras för de som sökt respektive blivit antagna till hösten program och kurser.
Kontakt
