Aktiviteter vid Skogsutställningen
När ni är med era elever på Skogsutställningen kan ni göra dessa aktiviteter som är kopplade till läroplanen. Aktiviteterna är utformade för åk 1– och åk 4–6, men passar både yngre och äldre elever. Räkna barrträd och berätta en historia för trädet!
En utskriftsvänlig version kommer inom kort.
Aktivitet biologi: Räkna barrträden
- Här ska gruppen komma överens om ett avgränsat område på platsen och räkna hur många barrträd som finns inom området (enskilt eller i små grupper).
- Av alla barrträd i området hur många är: gran? tall? en?
- Sammanställ resultatet i en tabell.(länk till tabell som kan skrivas ut)
- Dokumentera gärna genom att ta bilder av varje sorts barrträd.
I klassrummet efter besöket
- Ta reda på mer fakta och/eller rita bild om ett av barrträden (enskilt eller i små grupper).
Aktivitet svenska: Berätta en historia
Efter att ni tagit del av och lyssnat till utställningens stationer:
- Ställ er i ring kring ett valfritt träd i området (4-5 st).
- Turas om att i tur och ordning berätta något om/för trädet.
- Försök att berätta något så många varv som möjligt eller tills er överenskomna tid är slut.
- Det kan vara något du hörde när du lyssnade till utställningen eller något du själv vet.
- Det kan också vara något fantasifullt
Kopplingar till läroplanen
Aktivitet Räkna barträden
Biologi, ur ämnets syfte:
- Undervisningen ska även ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor om naturen och människan med hjälp av egna systematiska undersökningar. På så sätt ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och att kunskaper i biologi växer fram med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Biologi, ur centralt innehåll:
1-3
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.”
4-6
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.”
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.
- Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Aktivitet Berätta en historia
Biologi: Se aktiviteten ovan, främst målen om namn på vanligt förekommande arter.
Historia, ur centralt innehåll:
1-3
- Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider.”
Svenska, ur centralt innehåll:
1-3:
- Strukturerade samtal.
- Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
- Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
4-6:
- Olika former av samtal.
- Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.