Ledarskap och konflikthantering i klassrummet 7,5 hp
Hösten 2025 ger Mittuniversitetet lärarfortbildningen Ledarskap och konflikthantering i klassrummet under perioden september - december. Kursen ges på kvartsfart (15 veckor) och helt på distans. Välkommen med din anmälan!
Syfte
Syftet med denna kurs är att utveckla och fördjupa deltagarnas kunskaper i ledarskap och konflikthantering i klassrumsmiljöer. Deltagarna får möjlighet att utveckla konkreta strategier för att skapa studiero och en trygg lärandemiljö samt beredskap att hantera kränkningar och trakasserier.
Kursen syftar även till att fördjupa kunskaper om och olika strategier för att leda samtal och hantera områden i undervisningen som kan uppfattas som kontroversiella.
Målgrupp
Kursen riktar sig till behöriga lärare med anställning i grund- eller gymnasieskola och motsvarande skolformer. Du behöver ha lärarexamen och anställning för att få delta på kursen.
Innehåll
Kursen delas upp i fyra huvudteman, där varje tema behandlas under en specifik modul.
Modul 1: Introduktion till ledarskap i klassrummet
- Teorier och modeller för ledarskap i skolmiljö.
- Att skapa en trygg och inkluderande lärandemiljö.
- Föreläsning och gruppdiskussioner.
Modul 2: Konflikthantering
- Praktiska metoder för att förebygga och hantera konflikter.
- Rollspel och fallstudier där deltagarna övar på konflikthantering.
- Strategier för att hantera känslomässigt laddade situationer.
Modul 3: Att hantera kontroversiella teman i undervisningen
- Hur man skapar en inkluderande diskussionsmiljö när man undervisar i känsliga ämnen.
- Metoder för att underlätta samtal i frågor som kan leda till konflikter.
- Praktiska övningar i samtalsledning.
Modul 4: Skapa studiero och trygghet
- Att arbeta systematiskt för att främja studiero.
- Verktyg för att utvärdera och förbättra klassrumsklimatet.
- Självreflektion och handledning i mindre grupper.
Träffar och studietakt
Kursen som är helt digital ges på kvartsfart och sträcker sig över en period av 15 veckor. Kursen består av totalt 6 träffar, där varje träff pågår ca 3h, förutom första träffen som är 4h. Följande datum är planerade:
- Måndag 1/9 kl. 12:30-16:30 (Modul 1)
- Fredag 19/9 kl. 13:00-16:00 (Modul 2)
- Tisdag 14/10 kl. 13:00-16:00 (Modul 3)
- Fredag 7/11 kl. 13:00-16:00 (Modul 4)
- Onsdag 26/11 kl. 13:00-16:00 (Handledning)
- Tisdag 16/12 kl. 13:00-16:00 (Examination)
Undervisning och examinationsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, handledning, grupparbeten och självständigt arbete. Deltagarna examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift samt att de på sista träffen presenterar sina resultat och slutsatser för varandra i mindre grupper, följt av diskussion och feedback från kursledaren.
Litteratur
Larsson, A. (red.) (2024). Att undervisa om kontroversiella frågor: didaktiska utmaningar och möjligheter. (Första upplagan). Malmö: Gleerups.
Hakvoort, I. & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. (Första upplagan). Malmö: Gleerups.
Lundström, A. (2023). Samtalshandboken för pedagoger. (Första upplagan). Malmö: Gleerups.
Thornberg, R., Bjereld, Y. & Sjögren, B. (2022). Skapa trygghet för lärande: om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling. [Stockholm]: Skolverket.
Teaching controversial issues – developing effective training for teachers and school leaders.
Kontakta oss om du har frågor om kursen!

