Stärk ditt ledarskap – lär dig leda kollegialt lärande på vetenskaplig grund
Hur kan du som skolledare utveckla undervisningen genom kollegialt lärande? Den här kursen ger dig både forskningsbaserade metoder och praktiska verktyg för att skapa strukturer som leder till verklig förändring.
Vi har träffat Pernilla Fredriksson, biträdande rektor på Kramfors gymnasium och nuvarande deltagare på kursen för att höra hennes tankar.
Vad fick dig att välja kursen att leda kollegialt lärande på vetenskaplig grund, och vad hade du för förväntningar innan du började?
- Jag valde kursen eftersom den kändes mycket relevant för mitt uppdrag som skolledare. Att arbeta med kollegialt lärande på vetenskaplig grund är centralt för att utveckla undervisningen. Jag såg kursen som en möjlighet att fördjupa mina kunskaper och få konkreta verktyg för att leda detta arbete mer strukturerat och med större effekt. Mina förväntningar var att få ta del av aktuell forskning, få praktiska metoder och modeller samt att utbyta erfarenheter med andra rektorer.
Kan du ge något konkret exempel på hur kursen har påverkat ditt sätt att tänka kring och att leda det kollegiala lärandet på din skola?
- Ett konkret exempel är att jag blivit mer medveten om vikten av att skapa strukturer för reflektion och god förankring av syfte och riktning. Genom att använda vetenskapligt förankrade metoder och innehåll kan vi säkerställa att det kollegiala lärandet blir en långsiktig och hållbar del av skolans utvecklingsarbete. Jag har också fått ett större fokus på att ställa de rätta frågorna och facilitera samtal som leder till verklig förändring i undervisningen.
Det har hjälpt mig att omsätta teori till praktik på ett konkret och meningsfullt sätt.
Vad har varit den mest givande delen i kursen hittills, och varför?
- Det mest givande har varit den teoretiska förankringen i kurslitteraturen kombinerat med praktiska övningar. Dessutom har möjligheten att nätverka och diskutera med andra skolledare varit särskilt värdefullt. De olika perspektiven och erfarenheterna har gett mig nya insikter och inspiration. Det har hjälpt mig att omsätta teori till praktik på ett konkret och meningsfullt sätt.
Vilket råd skulle du ge till andra rektorer som funderar på att gå den här kursen?
- Mitt råd är att ta chansen! Kursen kräver tid och engagemang, men det är en investering som verkligen ger tillbaka. Den ger dig både teoretisk kunskap och praktiska verktyg som stärker ditt ledarskap. Dessutom får du ett värdefullt nätverk av kollegor som du kan fortsätta att utbyta erfarenheter med även efter kursens slut. Att få möjlighet att reflektera tillsammans med andra och utvecklas i din roll som pedagogisk ledare är oerhört berikande.