Kommunikation, samarbete och lagring – O365, ett förändrat digitalt arbetssätt, inkl Goexit
Projektets syfte var att förändra det digitala arbetssättet för medarbetare och studenter vid Mittuniversitetet gällande kommunikation och samarbete.
Bakgrund
Mittuniversitetet genomförde 2018/19 en förstudie om webbaserat kontorsstöd, datalagring och samarbetsprogram som bl.a. kartlade medarbetares och studenters behov för att förbättra den digitala arbets- och studiemiljön. Förstudien tog också fram förslag till en strategisk inriktning och fortsatt arbete som bl.a. innebär att Mittuniversitetet väljer Office 365 som huvudsaklig framtida kommunikations-, samarbets- och mötesplattform för universitetet.
Syfte
Projektets syfte var att förändra det digitala arbetssättet för medarbetare och studenter vid Mittuniversitetet gällande kommunikation och samarbete. Vidare var projektets mål att möjliggöra för studenter och medarbetare att hantera data på ett mer enhetligt och juridiskt korrekt sätt än i dag. Det huvudsakliga verktyget som implementerades inom projektet var O365.
Berör
Berör i första hand samtliga medarbetare.
Tidplan
Införandet av det nya arbetssättet skedde succesivt för anställda. Det inleddes med 4 piloter (ledningsrådet, förvaltningens ledningsgrupp, HUV:s ledningsgrupp, dekanens ledningsgrupp NMT), efter varje pilot utvärderades implementeringsprocessen och justeringar gjordes. Arbetet genomfördes enligt modellen PDCA (Plan, Do, Check, Act).