Systematiskt kvalitetsarbete inom komvux för nyanländas lärande
Systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling för att stärka utbildningens kvalitet i kommunal vuxenutbildning för elever som är nyanlända eller har annat modersmål än svenska 2025.
Utbildningen ger stöd för att utveckla deltagarnas systematiska kvalitetsarbete i kommunal vuxenutbildning. Den har ett särskilt fokus på nyanlända elever och elever med annat modersmål än svenska.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som är skolledare (skolchefer och rektorer eller utvecklingsledare) med särskilt ansvar för systematiskt kvalitetsarbete i kommunal vuxenutbildning. Vi ser gärna flera deltagare från samma kommun (dock max 4). Lärare kan delta om det finns en skolledare med från samma huvudman.
Om utbildningen
Målet med utbildningen är att bidra till förbättrad kvalitet och ökad likvärdighet inom kommunal vuxenutbildning. Utbildningen innehåller följande teman:
Tema 1: Systematiskt kvalitetsarbete i Komvux
Temats fyra träffar handlar om att förstå och implementera det nationella kvalitetssystemet, organisera det systematiska kvalitetsarbetet samt insamling och analys av data - en helhet kring kvalitetsarbetets process.
- Träff 1: Hur kan vi förstå, omsätta och använda det nationella kvalitetssystemet i komvux? (v 10)
- Träff 2: Hur organiserar vi idag vårt systematiska kvalitetsarbete? (v 14)
- Träff 3: Insamling av kvalitativa och kvantitativa underlag för uppföljning och analys.(v 19)
- Träff 4: Kvalitativa och kvantitativa analyser (v 23)
Tema 2: Undervisning/Distansundervisning
Temat behandlar frågor kring digitalisering och distansundervisning, vilket är ett eget tema som fokuserar på flexibla undervisningsformer och pedagogiska metoder i digitala miljöer.
- Träff 5: Kvalitet i undervisningen (v 33)
- Träff 6: Olika upplägg; hybrid, distans, synkron/asynkron undervisning mm (v 36)
Tema 4: Beprövad erfarenhet och reflektion
Temats tre träffar fokuserar på dokumentation av beprövad erfarenhet, reflektion samt identifiering av framgångsfaktorer. Detta ger en röd tråd från att definiera och dokumentera erfarenheter till att analysera och dra lärdomar.
- Träff 7: Avgränsa område för och skapa en gemensam dokumentationsmall för beprövad erfarenhet. (v 39)
- Träff 8: Reflektion över den dokumenterade erfarenheten. (v 44)
- Träff 9: Redovisning/dialog av framgångsfaktorer i det systematiska kvalitetsarbetet med fokus på nyanlända elevers lärande. (v 48)
Träffar
Utbildningen som ges digitalt pågår mellan mars och december 2025 (9 träffar). Varje träff är 2,5 timme (förutom träff 4 som är 4 timmar).
Datum för träffar våren 2025:
- 5 mars kl 14.00-16.30
- 2 april kl 14.00-16.30
- 21 maj kl 14.00-16.30
- 4 juni kl 13.00-17.00
Datum för träffar hösten 2025 (preliminära):
- 13 augusti kl 14.00-16.30
- 3 september kl 14.00-16.30
- 24 september kl 14.00-16.30
- 29 oktober kl 14.00-16.30
- 26 november kl 14.00-16.30