Att föra och följa matematiska resonemang – Om att stötta elever i att utveckla sin resonemangsförmåga med kommunikation som utgångspunkt.
Forskningscirkeln genomfördes under läsåret 2023/24. Övergripande var innehållet i forskningscirkeln; utveckling av elevers matematiska resonemang, med ett speciellt fokus på hur eleverna kan stöttas i att kommunicera dessa resonemang i skrift. Frågeställningar såsom vilka uppgifter som bäst stöttar utveckling av resonemangsförmågan, relationen till problemlösning, kooperativt lärande samt inte minst relationen mellan resonemang och kommunikation, kan bli aktuella. En utgångspunkt för forskningscirkeln var den aktuella gruppens gemensamma erfarenheter och förståelse för området. Detta styrde den forskning som gemensamt lästes och diskuterades. Som det övergripande innehållet indikerar fanns en stark koppling till praktiken genom fokus på elevers kunskap och undervisningen. Forskningscirkeln genomfördes under läsåret 2023/2024 med 8 träffar à 2 timmar under läsåret med i första hand fysiska träffar på Björkbergs skola.
Ansvarig MIUN