Elevers matematiska kommunikation och en undervisning som stöttar utvecklingen av detta
Forskningscirkeln genomfördes under läsåret 2023/24. Övergripande innehåll i forskningscirkeln var; elevers matematiska kommunikation och hur undervisningen kan planeras och genomföras för att bäst utveckla elevernas kommunikativa förmåga, specifikt i matematik. En utgångspunkt för forskningscirkeln var den aktuella gruppens gemensamma erfarenheter och förståelse för området. Detta styrde vilken forskning som gemensamt lästes och diskuterades. Området som fokuserades är framskrivet som ett prioriterat utvecklingsbehov i skolans planering på såväl kort som lång sikt, med förhoppningen om att bättre kunna stötta eleverna att bli bättre på att kommunicera sina matematiska aktiviteter och på så sätt bland annat kunna bli mer självständiga i sitt matematiska tänkande. Som stöd för detta arbete föreslås i planeringen för skolans matematiklärare, kollegialt lärande, där en forskningscirkel kan vara en bra utgångspunkt. Lärargruppen inledde under läsåret 2022–23 processen genom att bland annat arbeta gemensamt med boken “Effektiv matematikundervisning, en konkret femstegsmodell”. Den grund som lärargruppen lade i och med detta arbete och övriga erfarenheter kommer utgjorde en startpunkt för forskningscirkeln. Som cirkelns titel indikerar fanns en stark koppling till praktiken genom fokus på elevers kunskap och undervisningen, samt dessa bägges relation till varandra. Forskningscirkeln genomfördes på Sandvalla skola genom 8 fysiska träffar om 2 timmar vardera fördelade under läsåret 2023–24.
Ansvarig MIUN