Att utveckla elevers matematiska skrivande
Syftet med projektet är att utveckla förståelse kring hur god, skriftlig matematisk kommunikation kan beskrivas genom att utveckla kriterier som kan användas för att planera undervisning med fokus på att utveckla elevers kommunikationsförmåga.
Inför läsåret 2023/24 initierades kontakter av två skolor i Hudiksvalls
kommun med forskaren om intresse att bedriva en forskningscirkel med
specifikt fokus på elevers kommunikation. Båda skolorna har i sin
utvecklingsplan för ämnet matematik identifierat ett behov av att bättre
kunna stötta eleverna i deras matematiska kommunikation. Under läsåret
2023/24 har två forskningscirklar bedrivits på de aktuella skolorna (’Att
föra och följa matematiska resonemang – Om att stötta elever i att utveckla
sin resonemangsförmåga med kommunikation som utgångspunkt’,
och ’Elevers matematiska kommunikation och en undervisning som stöttar
utvecklingen av detta’). Redan i inledningen av de bägge
forskningscirklarna uppmärksammades att allt den skriftliga
kommunikationen var av extra intresse. Dessutom skapades en struktur
där de bägge forskningscirklarna delvis också drog nytta av varandra och
på så sätt bland annat möjliggjorde en bredare diskussion med fler
infallsvinklar. Under arbetets gång har flera frågor väckts och önskemål om
fortsatt kontakt, från såväl forskare som skolorna har uttalats. Under arbetets gång har flera frågor väckts och önskemål om fortsatt kontakt, från såväl forskare som skolorna har uttalats. I forskningscirklarna har vi läst texter som vi diskuterat, samt utifrån detta även utvecklat förslag på uppgifter att använda i undervisningen. Såväl de texter vi läst som de exempel på undervisning vi kunnat diskutera har lett oss till att reflektera över sätt att beskriva god matematisk, skriftlig kommunikation. Förhoppningen med det tänkta forskningsprojektet är därför att under vetenskapliga former fortsätta att undersöka detta. Under forskningscirklarna har vi diskuterat behovet av att kunna utgå från kriterier för vad som kan innefattas i god matematisk, skriftlig kommunikation och också formulerat initiala kriterier som denna studie kommer att ta avstamp i.
Fakta
Projektperiod
010101-010101
Projektledare
