Förintelsen som kunskapsfält och minneskultur
Syftet med studien är att undersöka hur ukrainska elever på gymnasier och högstadieskolor i Sverige uppfattar och tolkar sina erfarenheter av undervisning om Förintelsen i relation till tidigare erfarenheter av ukrainsk skolutbildning och historiekultur.
Undersökningen relaterar till problem som rör ämneskunskaper men också till frågor om hur Förintelseundervisning kan verka demokratifostrande. De uppfattningar som kommer till uttryck inom undersökningsgruppen ställs även i relation till det pågående angreppskriget mot Ukraina. Studien fokuserar på hur överlappande narrativ och diskurser formas i utsagorna bland de intervjuade. Preliminärt har följande forskningsfrågor formulerats:
- På vilka sätt uppfattar och talar unga människor med ukrainsk bakgrund om sina erfarenheter av Förintelseundervisning och historiekultur i Ukraina respektive Sverige?
- Hur talar unga människor med ukrainsk bakgrund om Förintelsen mot bakgrund av det pågående angreppet av Ryssland mot Ukraina?
Syftet, frågorna och undersökningen har framtagits i samarbete med lärare i gymnasieskolan, och projektet ska bidra dels till ökad förståelse av skolans kunskapsbehov i ämnet, dels till kunskaper om möjliga innehåll och strategier för undervisning och lärande bland elever med invandrarbakgrund.
Fakta
Projektperiod
010101-010101
Projektledare
