Tvärvetenskapligt och innovation i fokus på SIMS‑kursen
I tio veckor arbetar studenter på våra civilingenjörsutbildningar och datateknikprogram i skarpt läge i projekt. I SIMS-kursen möter de uppdragsgivare som ger projektgruppen uppdraget att ta fram en innovation, och kursen ger erfarenhet att arbeta i projekt och stärker innovationsförmågan.
– Studenterna arbetar tillsammans som en ingenjörsbyrå som får ett uppdrag från ett företag. Här handlar det om att träna på samarbetsförmåga och jobba med andra professioner för att lösa ett behov som en uppdragsgivare har, berättar Magnus Eriksson, koordinerande lärare som arbetar tillsammans med flera andra för att handleda studenterna under kursen Student Innovation Mid Sweden.
Inför varje kurs kan företag, myndigheter och andra uppdragsgivare anmäla ett innovationsbehov och presentera för studenterna som sedan väljer vilken utmaning de vill jobba med. Tillsammans utvecklar de sedan en lösning som kan vara en produkt, tjänst eller prototyp som presenteras i slutet av kursen.
– Det här är en kurs som våra studenter verkligen uppskattar. Dekänner att det de skapar kommer till nytta. Det leder många gånger också till ex-jobb för studenter och till och med anställning, säger Magnus Eriksson.
När projektarbetena väl är klara och presenterade kan företag köpa loss den innovation studenterna utvecklat och ta vidare i sin verksamhet. Ett av de mest kända resultaten från ett SIMS-projekt var en prototyp till SOS-Alarms app.