Ny kurs om ungdomsbrottslighet: Orsaker, förebyggande och åtgärder
Hur uppstår ungdomsbrottslighet, och hur kan vi förebygga den? Denna kurs ger en introduktion till kriminologiska teorier och praktiska strategier för att förstå, bedöma och hantera ungdomsbrottslighet.
Vad handlar kursen om, och vilka centrala teman eller frågor kommer att tas upp?
- Kursen är helt inriktad på studier av ungdomsbrottslighet med ett dubbelt perspektiv. Å ena sidan fördjupar kursen teoretisk kunskap och forskning för att ge studenterna en omfattande förståelse för de faktorer som leder till ungdomsbrottslighet. Å andra sidan kommer studenterna att lära sig om strategiskt brottsförebyggande arbete på olika nivåer, inklusive riskbedömning och hantering ur ett praktiskt perspektiv och kontextualiserat i den nuvarande svenska verkligheten. Förutom att introducera studenterna till den akademiska kriminologiska disciplinen är målet att förbereda yrkesverksamma med kompetens att föreslå evidensbaserade lösningar. Eftersom detta är en introduktionskurs kommer sådana kompetenser att behöva vidareutvecklas och stärkas i takt med att studenterna gör akademiska framsteg, säger Teresa Silva, kursansvarig.
Vem riktar sig kursen till, och vilka förkunskaper behöver man ha?
- Eftersom detta är en introduktionskurs kräver vi grundläggande kunskaper från gymnasiet. Vi tänker särskilt på studenter från samhällsvetenskapliga program, men även naturvetare är välkomna att söka. Eftersom den mesta kurslitteraturen är på engelska och de flesta föreläsningar/seminarier kommer att hållas på engelska, är det en fördel om studenterna har Engelska 6 eller högre, säger Teresa Silva.
Hur är kursen upplagd – blir det föreläsningar, seminarier eller praktiska moment?
- Kursen ges helt och hållet på campus och studenterna måste vara beredda på intensiva sessioner med föreläsningar, läsning, diskussioner och peer learning under 20-veckorsperioden. Även om vissa föreläsningar planeras, kommer det mesta av lärandet att uppnås genom individuell läsning och grupparbete och diskussion i teoretiska och praktiskt orienterade seminarier. Vidare kommer kursen att använda pedagogiska tekniker för undersökning och projektbaserat lärande med en tillämpad inriktning, säger Teresa.
Vilka möjligheter kan kursen ge efteråt, både akademiskt och yrkesmässigt?
- Efter avslutad kurs ska studenten ha inledande kunskaper om kriminologisk teori inom det särskilda området ungdomsbrottslighet. De kommer också att kunna förstå och diskutera forskning på en grundläggande nivå. Vidare kommer studenterna att utveckla sina problemlösningsförmågor när det gäller ungdomsbrottslighet och tränas i att använda etiska och kritiska förhållningssätt till brottsförebyggande åtgärder samt riskbedömning och riskhantering. Akademiskt sett kommer studenterna att vara förberedda för vidareutbildning inom kriminologi och, så småningom, socialt arbete, och vi förväntar oss att vissa studenter kommer att välja denna väg. Å andra sidan kommer de studenter som väljer att gå in på arbetsmarknaden att ha väsentliga kompetenser för att arbeta inom alla de områden som hanterar ungdomsbrottslighet, antingen med ett förebyggande tillvägagångssätt (t.ex. kommuner, skolor, polis) eller för ingripande och hantering av ärenden (t.ex. SiS, kriminalvård), säger Teresa.
Varför tycker du att just denna kurs är viktig och relevant i dagens samhälle?
- Kursen har utvecklats för att förbereda yrkesverksamma som kan ta itu med aktuella problem i det svenska, och internationella, samhället genom att utveckla och föreslå lösningar som är starkt förankrade i vetenskaplig kunskap.Tyvärr verkar dagens samhälle ha glömt bort att inget barn föds kriminellt. De lösningar som idag finns för att komma till rätta med ungdomsbrottsligheten är inte evidensbaserade och bedöms misslyckas. Dessutom kan effektiviteten i det mesta av det förebyggande och ingripande arbete som görs inom detta område ifrågasättas eftersom program och strategier inte utvärderas. Med denna kurs avser vi att påbörja utbildningen av yrkesverksamma och akademiker som i framtiden kan nå större framgång när det gäller att förhindra barn från att gå in i en kriminell bana och tidigt stoppa dem som redan har påbörjat en kriminell karriär, säger Teresa.