Arbetshälsovetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Arbetshälsovetenskap GR (B), Rehabiliteringsmetoder i arbetslivet II, 15 hp
Occupational Health Science BA (B), Rehabilitation Methods in Working Life II, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AH001G
- Ämne huvudområde: Arbetshälsovetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2024-10-24
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper om olika arbetsinriktade rehabiliteringsmodeller och tillämpning av dessa. Vidare att förvärva kunskap om situationen i arbetslivet för personer med funktionsnedsättningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-beskriva historik och utveckling av socialpolitik och lagstiftning som berör personer med funktionsnedsättningar samt attityder och förutsättningar i samhället för deltagandet och återgång till arbetslivet
- redogöra för olika typer av funktionsnedsättningar i relation till arbetslivet
-redogöra för teorier och modeller för rehabilitering till arbete av personer med funktionsnedsättningar utifrån ett samhälls-, organisations- och individperspektiv
-utreda, planera och stödja individer och organisationer i effektiva arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser med syfte att stärka klienters förmåga och möjligheter till meningsfull sysselsättning eller arbete
-värdera och kritiskt granska teorier, metoder och förhållningssätt för mobilisering av individers förmågor och möjligheter i en rehabiliteringsprocess
- diskutera och analysera etiska frågeställningar i tillämpning av olika modeller och metoder för rehabilitering
Innehåll
Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet, 5 hp
- Historik kring begreppen funktionsnedsättning, funktionshinder, habilitering och rehabilitering
- Samhällets insatser, socialpolitik och lagstiftning, vård och omsorgsideologi ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Kommunikativa, sociala, kognitiva och beteendefunktioner vid funktionsnedsättningar
Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar, 10 hp
\- Teori om olika rehabiliteringsmodeller
\- Teori om principerna för arbetsinriktade rehabiliteringsprocesser
\- Kritisk granskning av olika rehabiliteringsmodeller- och processer
\- Tillämpning av olika rehabiliteringsmodeller
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och muntlig presentation. Obligatorisk närvaro vid muntlig presentation.
Examination
2003: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet - Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2004: Moment 1 Funktionsnedsättningar och funktionshinder i arbetslivet - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Individuell digital hemtentamen.
2005: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Seminarium, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2006: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Grupparbete, 5,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2007: Moment 2 Arbetslivsinriktade rehabiliteringsmetoder för personer med funktionsnedsättningar - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Individuell digital hemtentamen.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH045G, RH060G och RH079G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Andersson, J., Luthra, R., Hurtig, P., & Tideman, M.
Artikeltitel: Employer attitudes toward hiring persons with disabilities: A vignette study in Sweden.
År/Volym/nr/sidor: 2015/43/ 41–50
Tidskrift: Journal of Vocational Rehabilitation
Författare/red: Brunt, D. & Hansson, L.
Titel: Att leva med psykisk funktionsnedsättning - livssituation och effektiva vård och stödinsatser
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Ehliasson, K. ; Ericsson,U. and Bengtsson-Tops, A
Artikeltitel: Support to individuals with comprehensive disabilities: Ideas in the Swedish Disability Act
År/Volym/nr/sidor: 2016/18/3/234–244
Tidskrift: SCANDINAVIAN JOURNAL OF DISABILITY RESEARCH
Webbadress:http://dx.doi.org/10.1080/15017419.2015.1064024
Författare/red: Hayton, J. and Dimitriou, D.
Artikeltitel: What's in a word? Distinguishing between Habilitation and Re-habilitation
År/Volym/nr/sidor: 2019/Volym 10
Tidskrift: VISION REHABILITATION INTERNATIONAL
Kommentar: DOI: 10.21307/ijom-2019-007
Författare/red: Landstad, B.J. & Vinberg, S. (red)
Titel: Rehabiliteringsvetenskap - perspektiv, aktörer och strategier för hälsa i arbetslivet
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Valda kapitel.
Författare/red: Lindqvist, R
Titel: Funktionshindrade i välfärdssamhället. Utveckling och habilitering.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups
Författare/red: Lindqvist, R., and M. Sépulchre.
Artikeltitel: Active Citizenship for Persons with Psychosocial Disabilities in Sweden
År/Volym/nr/sidor: 2016/10/2/124–136
Tidskrift: Alter; European Journal of Disability
**Författare/red:**Rapp, Charles A.; Goscha, Richard J.
Titel: The Strengths Model : A Recovery-Oriented Approach to Mental Health Services
Upplaga: 2011 ISBN number:9780199764082, ISBN number:9780199910007
Förlag: Oxford University Press Incorporated
Kommentar: Boken går att ladda ner gratis från biblioteket. Valda delar
Vetenskapliga artiklar tillkommer.