Arbetshälsovetenskap GR (B), Hälsofrämjande arbetsliv I, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Arbetshälsovetenskap GR (B), Hälsofrämjande arbetsliv I, 15 hp
Occupational Health Science BA (B), Health Promoting Working Life I, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AH004G
- Ämne huvudområde: Arbetshälsovetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
- Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
- Fastställd: 2025-03-18
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskap om faktorer för ett hälsofrämjande arbetsliv och tillämpning av modeller för främjande och förebyggande insatser i arbetslivet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva policy och styrdokument på nationell och internationell nivå relevanta för hälsofrämjande och förebyggande insatser i arbetslivet
- Kunna förklara samband som finns mellan arbetsliv och hälsa i relation till diskrimineringsgrunderna
- Definiera och förklara teorier och modeller för ett förebyggande och hälsofrämjande arbetsliv utifrån ett samhälls-, organisations-, och individperspektiv
- Ge exempel och beskriva aktörer och arenor inom hälsofrämjande arbetsliv
- Identifiera hälsofrämjande faktorer inom organisation
- Utarbeta och redogöra för teorigrundade hälsofrämjande interventioner på en arbetsplats
- Värdera och analysera arbetsmiljöfaktorers betydelse för hälsa
- Värdera och kritiskt granska ett systematiskt hälsofrämjande arbete på arbetsplatser
Innehåll
Moment 1
Arbetsmiljö, hälsa 7,5 hp
- Strukturella aspekter som påverkar förutsättningar för hälsa i arbetslivet.
- Aktörer och arenor i arbetslivet.
- Arbetsmiljöfaktorer och deras betydelse för hälsa
och ohälsa.
- Teorier inom hälsofrämjande arbetsliv.
Moment 2
Systematiskt hälsofrämjande arbete, 7,5 hp
\- Modeller för att genomföra förebyggande och hälsofrämjande insatser på en arbetsplats.
\- Analys av en organisations förebyggande och hälsofrämjande arbete.
Behörighet
Grundläggande behörighet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och litteraturstudier. Seminarier är examinerande.
Examination
2004: Moment II Systematiskt hälsofrämjande arbete - Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.
2005: Moment II Systematiskt hälsofrämjande arbete - Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.
2100: Moment I Arbetsmiljö och hälsa - Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2101: Moment I Arbetsmiljö och hälsa - Seminarium 1, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.
2102: Moment I Arbetsmiljö och hälsa - Seminarium 2, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.
2103: Moment I Arbetsmiljö och hälsa - Seminarium 3, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinator kan ge ersättningsuppgift vid giltig frånvaro.
2104: Moment I Arbetsmiljö och hälsa- Individuell digital hemtentamen, 3 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2107: Moment II Systematiskt hälsofrämjande arbete - Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Om en student har ett besked från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskoderna RH043G, RH056G och RH077G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Aronsson, Gunnar., Hellgren, Johnny., Isaksson, Kerstin., Johansson, Gunn., Sverke, Magnus. & Torbiörn, Ingemar.
Titel: Arbets- och organisationspsykologi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Författare/red: Winroth, J
Titel: Organisationshälsa
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Hodgins, Margaret., Fleming, Paul. & Griffiths, John.
Titel: Promoting health and well-being in the workplace.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Red Globe Press.
Författare/red: Rostilla, Mikael. & Toivanen, Susanna.
Titel: Den orättvisa hälsan. Om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber förlag
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer.