Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Mathematics Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool Class, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM001U
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2024-03-11
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Syftet med kursen är att stärka förskollärares kompetens att undervisa i matematik i en eventuellt kommande 10-årig grundskola, samt att minska skillnaden mellan förskollärares utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom taluppfattning, aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring, relevanta för undervisning i matematik i förskoleklass och årskurs 1–3.
2. Planera, genomföra och diskutera matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan stimuleras.
3. Exemplifiera och reflektera kring hur en inkluderande matematikundervisning för elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan utformas, baserat på yttre ramfaktorer och forskning om olika elevers behov.
4. Observera, analysera och dokumentera F-3 elevers kunskaper inom matematik för att dra slutsatser om elevers lärande, samt redogöra för hur olika typer av bedömning bidrar till elevers kunskapsutveckling.
5. Reflektera kring skolmatematikens syfte samt sin professionsroll som lärare med undervisning i matematik.
Innehåll
Centralt i kursen är att relatera förskoleklassens centrala innehåll: matematiska resonemang och uttrycksformer; till grundskolans centrala matematiska innehåll: taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet, statistik, samband och förändring, samt problemlösning. Kursen lyfter fram formativ undervisningspraktik som grund för planering, bedömning och uppföljning, där elevers erfarenheter och olika behov synliggörs och tillgodoses. Kursen tar sin utgångspunkt i laborativa och undersökande arbetssätt, där matematisk problemlösning är centralt, för att uppmuntra till matematiska resonemang och stötta alla elevers kunskapsutveckling.
För att ge deltagarna möjlighet att stärka sin kompetens att undervisa elever i de tidiga årskurserna i matematik kommer följande kursinnehåll behandlas, indelat i fyra olika delar.
Grundläggande matematikkunskaper (Lärandemål 1, kod 2401 i examinationen)
- taluppfattning, aritmetiska räknelagar och beräkningar inom de naturliga talen, de hela talen och de rationella talen
- algebraiska uttryck, likhet och ekvationer
- mönster i talföljder och skapande av algoritmer
- olika geometriska objekt och dess egenskaper
- rumsuppfattning, mätning, skala och matematisk symmetri
- slump, utfallsrum och kombinatorik
- klassificering och frekvenstabell
- olika lägesmått och statistiska representationsformer
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, relevant för undervisning i förskoleklass och åk 1–3
Planera matematikundervisning (Lärandemål 2 och 3, kod 2302 i examinationen)
- matematiklärande genom problemlösning
- laborativ matematikundervisning
- läromedlens roll i matematikundervisningen
- inkluderande matematikundervisning
- planering av matematikundervisning utifrån matematikdidaktiska teorier om matematikinlärning, beprövad erfarenhet och ramfaktorer i styrdokumenten
Analysera och bedöma matematikkunskaper (Lärandemål 4, kod 2303 i examinationen)
- olika former av bedömning och hur bedömning kan främja elevers lärande i matematik
- analysera och bedöma elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- dokumentation av elevers matematikkunskaper
Vad är matematik? (Lärandemål 5, kod 2302 och 2303 i examinationen)
- matematik som vetenskap och matematik som skolämne
- matematiken i vardagen, samt vardagskontext i skolmatematiken
- styrdokumentens beskrivning av matematikkunskaper
- olika aspekter av matematisk kommunikation, uttrycksformer och representationer, samt språkets betydelse för matematiklärande
Behörighet
För att vara behörig till utbildningen behöver du:
- ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller äldre motsvarighet.
- vara anställd för undervisning i förskoleklass.
- ha din rektors godkännande, vilket styrks genom avsedd blankett - huvudmannablanketten.
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Beskrivning av alternativt urval".
Undervisning
Kursen genomförs på distans med digitala träffar samt förinspelade föreläsningar. Kursinnehåll kommer behandlas genom föreläsningar, seminarium, diskussioner och workshops. Regelbundna träffar ca varannan vecka.
Praktiska inslag genomförs i klasser och med elever som deltagarna enkelt har tillgång till.
Examination
2302: Skriftlig inlämningsuppgift: Planering för lärande i matematik, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål 2, 3 och 5.
2303: Skriftlig inlämningsuppgift: Bedömning av elevers matematikkunskaper, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål 4 och 5.
2401: Skriftlig och muntlig tentamen i matematik, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Hemtentamen kompletterat med muntlig tentamen.
Lärandemål 1.
.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Validering är möjlig. Den som antagits till kursen ges möjlighet att tillgodoräkna högskolepoäng genom en validering av kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i aktuell kurs. Mittuniversitetet är ansluten till det digitala ansöknings- och administrationssystemet Valda.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar, bokavsnitt och rapporter, ca 200 sidor
Författare/red: van Bommel, J. & Palmér, H.
Titel: Matematikundervisning i förskoleklass
Upplaga: 2020
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Helenius, O., & Johansson, M. (Red.)
Titel: Att bli lärare i matematik
Upplaga: 2018
Förlag: Liber
Författare/red: McIntosh, A.
Titel: Förstå och använda tal: En handbok (2a uppl)
Upplaga: 2020
Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM
Författare/red: Palmér, H., & van Bommel, J.
Titel: Problemlösning som utgångspunkt: Matematikundervisning i förskoleklass (2a uppl)
Upplaga: 2019
Förlag: Liber
Författare/red: Roos, H.
Titel: Inkluderande matematikundervisning: Tidiga insatser i FK–6
Upplaga: 2020
Förlag: Natur & Kultur
Författare/red: Skolverket
Titel: Allmänna råd om betyg och betygsättning
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling: Stöd för undervisning
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Hitta matematiken: Nationellt kartläggningsmaterial i matematiskt tänkande i förskoleklass
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik: Grundskolan
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning: Matematik i årskurs 1-3
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Solem, H. I., Alseth, B., & Nordberg, G.
Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur