Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Läromedel i matematik, 2,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Läromedel i matematik, 2,5 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Learning Materials in Mathematics, 2,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM021G
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 2,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2025-03-10
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en förmåga att värdera läromedels användbarhet i olika situationer i relation till elevers lärande. Kursen har ett brett anslag och vänder sig till lärare i grundskolans F-6 och ämneslärare i matematik, samt andra intresserade av matematikundervisning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- granska och värdera matematikläromedels potential att ge elever möjlighet att utveckla den matematiska kunskap som redogörs för i gällande styrdokument.
Innehåll
Centralt i kursen är läromedlens roll i matematikundervisningen.
- Vad är läromedel? Vilka olika läromedel finns?
- Analys av olika typer av läromedel samt lärarhandledningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och självstudier. Undervisningen bedrivs på distans med digitala träffar.
Examination
2002: Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Jämförande läromedelsanalys
2003: Seminarium - Muntlig och skriftlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Förberedelse genom inlämning av kort, reflekterande text till samtliga seminarier. Aktivt deltagande på en majoritet av seminarietillfällena krävs.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursen kan läsas separat eller som en del i en helhet med *Matematisk kunskap i ett undervisningsperspektiv* (AM020G) och *Inkluderande matematikundervisning* (AM022G).
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar, bokavsnitt och rapporter, ca 200 sidor
**Författare/red:**Helenius, O., & Johansson, M. (Red.)
**Titel:**Att bli lärare i matematik
**Upplaga:**2018
**Förlag:**Liber
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik: Grundskolan
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket