Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap för verksamma lärare F-6, 15 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Naturvetenskap för verksamma lärare F-6, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Natural Science for Teachers F-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM023G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2025-03-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa sina kunskaper om naturvetenskap inom temat naturvetenskap i Antropocen, som utgångspunkt för undervisning i grundskolans F-6. Den studerande ska stärka sin förmåga att leda undervisning genom kunskaper inom naturvetenskapligt ämnesinnehåll samt ämnesområdets didaktik. Dessutom ska studenten utveckla sin förmåga att förankra undervisningen i aktuella samhällsfrågor.

Ett vidare syfte med detta är att deltagarna ska kunna stödja elevers utveckling av handlingskompetens och tilltro till egen förmåga inom naturvetenskap. Kursen syftar även till att stärka deltagarnas kompetens rörande användning av digitala resurser, samt ge insikter inom kooperativt lärande för en inkluderande undervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. använda naturvetenskaplig kunskap inom kursens områden och omsätta denna till relevant planering av undervisning som kan motiveras utifrån ämnesdidaktiska val,

2. visa hur undervisning i naturvetenskapliga ämnen kan utgå från aktuella frågor i det omgivande samhället,

3. ge konkreta exempel på hur digitala resurser och verktyg kan användas i undervisning inom naturvetenskap,

4. beskriva hur undervisning inom naturvetenskap kan bedrivas för att inkludera alla elever.

Innehåll

Kursen utgår från centrala innehåll i biologi, kemi och fysik med fördjupning av ämnesinnehållet inom temat naturvetenskap i vår tid, Antropocen. Kursen behandlar hur ämnesinnehållet kan omsättas i undervisning som i förlängningen syftar till att eleverna ska utveckla intresse för och bredda sina kunskaper om naturvetenskapliga sammanhang.

Olika undervisningssvårigheter, specialpedagogiska utmaningar och ledarskapsfrågor behandlas, samt ämnesdidaktiska utmaningar i naturvetenskap. Lärares olika erfarenheter och kunskaper kring god undervisning i naturvetenskap tas till vara och delas i gruppen. Verksamma lärare ges möjlighet att utforma och prova undervisning i de egna elevgrupperna. Kooperativt lärande används som ett sätt att organisera elevernas arbete.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Seminarier, föreläsningar och diskussioner via digitala kanaler, samt kommunikation via kursens lärplattform.

Examination

2001: Portfolio, planering för lärande del 1- Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål 1, 2 och 3

2002: Portfolio, planering för lärande del 2- Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål 1, 2 och 4

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Artikeltitel: Aktuella , artiklar, avhandlingar, bokavsnitt och rapporter, ca 200 sidor

Författare/red: Lena, H., Jönsson, A., Leden, L.
**Titel:**Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap: för agens i vardag och samhälle
**Upplaga:**Senaste
**Förlag:**Gleerups

Författare/red: PJ White, NM Ardoin, C Eames, MC Monroe
Titel: Agency in the Anthropocene: Supporting document to the PISA 2025 Science Framework. oecd-ilibrary.org
**Upplaga:**2023
Förlag: oecd-ilibrary.org

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15