Biologi A, Naturen och människan, med VFU, 10 poäng
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Biologi A, Naturen och människan, med VFU, 10 poäng
Nature and Man, Including Occupational Education
Allmänna data om kursen
- Kurskod: BIAA28
- Ämne huvudområde: Biologi
- Nivå: A-nivå
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Undervisning 30%, Naturvetenskap 70%
- Ansvarig fakultet: Huvudområdet för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskap
- Fastställd: 2005-09-29
- Giltig fr.o.m: 2005-09-05
Syfte
Den studerande skall förvärva grundläggande kunskaper om allmän ekologi och humanekologi i syfte att få förståelse för ekologiska processer, naturresurser och människans utnyttjande av dessa. Den studerande skall även förvärva kunskaper om vanliga biotoper i närmiljön samt där förekommande djur- och växtarter och skaffa erfarenhet av praktisk exkursionsmetodik. I anslutningen till de ämnesteoretiska studierna samt under skolförlagd undervisning skall den studerande förvärva ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter med särskilt fokus på begrepp och begreppsförståelse.
Uitfrån kursens syfte skall den studerande utveckla förmåga att planera, leda, genomföra och utveckla.
I denna inriktningskurs inom lärarutbildningen ingår 2 poäng verksamhetsförlagd utbildning (VFU). För denna gäller följande mål:
Den studerande skall förvärva kunskaper och praktiska erfarenheter vad gäller ämnesteoretiska kunskapers betydelse för undervisningen samt för läraryrket allmänna praktiska färdigheter med avseende på:
- Förmåga att ta initiativ i det pedagogiska arbetet
- Förmåga till kontakt och samarbete med barn/ungdomar
- Förmåga till kontakt och samarbete med vuxna
- Förmåga att leda mindre och större grupper
- Förmåga att ta ansvar i situationer som studenten möter
- Förmåga till engagemang i både verksamhet och relevant ämne
- Förmåga att på ett för elever begripligt sätt förmedla relevant ämneskunnande
Innehåll
Kursen innehåller följande moment
1. Grundläggande ekologi och humanekologi (Basic general ecology and applied human ecology) 4 p
- Livets utveckling, evolution, artbildning och utdöenden.
- Energi, materia och fundamentala livsprocesser som fotosyntes och cellandning.
- Ekosystem, biologiska samhällen och samspel mellan arter. Ekologisk succession.
- Populationsdynamik och tillväxtkurvor.
- Biom, landskap, vatten och människans utnyttjande av dessa.
- Miljöaspekter på luft, mark och vatten.
- Humanekologi i historiskt perspektiv.
- Människan som art i ekosystemet.
2. Grundläggande artkunskap (Basic knowledge of fauna and flora) 3 p
- Artkunskap om växter, fåglar, däggdjur och småkryp med tonvikt på metoder för lärande, inklusive exkursioner.
3. Ämnesdidaktik inklusive verksamhetsförlagd utbildning (Pedagogics in science including school-based teacher training) 3 p (varav VFU 2 p)
- Läroplaner och kursplaner
- Begreppsuppfattning och begreppsbildning
- Undervisningsformer
- Träning i egen undervisning, planering, genomförande och utvärdering
- Lärares vardagliga arbete
Behörighet
För tillträde till kursen krävs Sb G.12 och/eller lärarexamen eller motsvarande kunskaper.
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen
Undervisning
Undervisningen bedrivs i någon eller några av formerna föreläsningar, lektionsundervisning, seminarier, övningar, exkursioner, laborationer och verksamhetsförlagd utbildning. Samtliga praktiska moment som övningar, exkursioner, laborationer, seminarier och VFU utgör obligatoriska moment. När kursen ges som distanskurs kan undervisning enligt ovan till större eller mindre del genomföras via datorbaserat konferenssystem och/eller annan distansöverbryggande teknik. Praktiska moment enligt ovan kan komma att genomföras på samlingsorten och/eller lokala studieorten och/eller hemorten.
Examination
4 poäng (6 ECTS-poäng), Tentamen moment 1
Skriftlig tentamen på teoretiska moment. Obligatorisk närvaro på praktiska moment. Samtliga delmoment måste vara godkända för betyget Godkänd för hel kurs. För betyget Väl godkänd på hel kurs sker en samlad bedömning av samtliga moment.
Betyg: U, G eller VG
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Tentamen moment 2
Arttentamen. Obligatorisk närvaro på praktiska moment. Samtliga delmoment måste vara godkända för betyget Godkänd för hel kurs. För betyget Väl godkänd på hel kurs sker en samlad bedömning av samtliga moment.
Betyg: U, G eller VG
3 poäng (4,5 ECTS-poäng), Examination moment 3
Ämnesdidaktik inklusive bedömning av insatser under 2 p VFU.
Betyg: U, G eller VG
Begränsning av examination
För de verksamhetsförlagda delarna i kursen begränsas antalet examinationstillfällen till två. Den studerande har dock möjlighet att ansöka hos LUN om ytterligare ett examinationstillfälle om särskilda skäl föreligger.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen är en obligatorisk kurs i utbildningen av grundskollärare med inriktning "Naturvetenskap-teknik-samhälle (NTS)", men kan i mån av plats även läsas som fristående kurs eller som del av en specialisering.
De studerande förutsätts själva svara för egna kostnader i samband med exkursioner.
För att genomföra kursen i distansform krävs tillgång till dator med internetuppkoppling.
Kursen är en breddkurs och ger därmed inte behörighet till nästa nivå i ämnet.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: Kursplaner 2000 för grundskolan
- Upplaga: 2000
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Webbadress: http://www.skolverket.se/kursplaner/
- Titel: Nationell utvärdering av grundskolan 2003 - Naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen och problemlösning i årskurs 9.
- Upplaga: 2004
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 132
- Titel: Nationella utvärderingen av grundskolan 2003
- Upplaga: 2004
- Förlag: Skolverket
- Kommentar: 154
- Titel: Runt i naturen, del 1
- Upplaga: 1981
- Förlag: Utbildningsradion
- Författare/red: Andersson, L.
- Titel: Naturen och människan. Introduktion till ekologin och miljövården.
- Upplaga: 2000
- Förlag: Hallgren & Fallgren
- Författare/red: Axelsson, J.
- Titel: Kompendium i biologi
- Upplaga: 2001
- Förlag: Mitthögskolan
- Författare/red: Bjärvall, A. och Ullström, S.
- Titel: Däggdjur. Alla Europas arter i text och bild. Wahlström & Widstrand.
- Upplaga: 1995
- Förlag: Wahlström & Widstrand.
- Kommentar: (Eller likvärdig)
- Författare/red: Dimenäs, J. och Sträng Haraldsson, M.
- Titel: Undervisning i naturvetenskap
- Upplaga: 1996
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Gidstam, B.
- Titel: Fåglar i Nord- och Mellaneuropa : [en fälthandbok]
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 1992
- Förlag: Norstedt
- Kommentar: (Eller likvärdig!)
- Författare/red: Harlen, W.
- Titel: Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen
- Upplaga: 2000
- Förlag: Almqvist & Wiksell
- Författare/red: Helldén, G.
- Titel: Barns tankar om ekologiska processer
- Upplaga: 1994
- Förlag: Liber Utbildning
- Författare/red: Holmåsen, I
- Titel: Lavar och mossor, 52 vanliga arter
- Upplaga: 1988
- Förlag: Interpublishing
- Kommentar: (Eller likvärdig!)
- Författare/red: Mandhal-Barth, G
- Titel: Vad jag finner i sjö och å.
- Upplaga: 2000
- Förlag: Prisma
- Kommentar: (Eller likvärdig)
- Författare/red: Mandhal-Barth, G
- Titel: Vad jag finner i skogen
- Upplaga: 2000
- Förlag: Prisma
- Kommentar: (Eller likvärdig)
- Författare/red: Nilsson, L-E. ,Nilsson, B. och Stensson, L.
- Titel: För det vilda. Aktiverande övningar om djur
- Upplaga: 19xx
- Förlag: Umeå universitet
- Författare/red: Rapp, A
- Titel: Väntande Spännande Natur
- Upplaga: 1992
- Förlag: Utbildningsradion
- Författare/red: Skoglund, G. (red)
- Titel: Ute-bildning. NaturligtVis
- Upplaga: 1994
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Den nationella utvärderingen av grundskolan våren 1992 Naturorienterande ämnen. Ekologi och människokroppen
- Upplaga: 1993
- Författare/red: Sörlin, S. och Öckerman, A.
- Titel: Jorden en ö. En global miljöhistoria
- Upplaga: 1998
- Författare/red: Ursing, B
- Titel: Fältflora
- Upplaga: 1992
- Förlag: P A Norstedt & Söners förlag
- Kommentar: (Eller likvärdig)