Bildjournalistik GR (A), Virala videor och sociala trender, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Bildjournalistik GR (A), Virala videor och sociala trender, 7,5 hp
Photojournalism BA (A), Viral Videos and Social Trends, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: BJ038G
  • Ämne huvudområde: Bildjournalistik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Övriga områden 50%, Tekniska området 50%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2025-02-19
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskap kring varför vissa videor snabbt når en stor publik samt vad som driver användare att dela och konsumera budskap.

Kursen kombinerar teori med praktiska uppgifter. Studenten kommer att producera eget innehåll i form av videor med fokus på kreativt och målinriktat digitalt skapande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för vilka faktorer som bidrar till att vissa budskap blir virala
  • tillämpa aktuella tekniker och verktyg, inklusive generativ AI, för att skapa video
  • använda bildjournalistiskt berättande och dramaturgi för att effektivt kommunicera ett budskap i relation till sociala trender

Innehåll

Kursen fokuserar på berättande samt på sociala faktorer som påverkar vilka budskap och videor som blir virala. Kursen täcker:

  • Bildberättande, bildkomposition och dramaturgi.
  • Nya trender inom videoproduktion, såsom användandet av generativ AI, kortformigt innehåll (TikTok, Instagram Reels, shorts) samt förståelse för algoritmer och deras roll i spridning.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av en kombination av digitala föreläsningar, praktiska övningar och digitala seminarier.

Examination

M101: Skriftlig uppgift om virala faktorer (enskilt arbete), 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M202: Praktiska uppgifter i filmteknik och berättande (enskilt arbete), 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M300: Praktisk uppgift i filmteknik och berättande med tillhörande rapport (enskilt arbete), seminarier (i grupp), 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Litteratur

Välj litteraturlista:

Författare/red: Mattias Vesslegård
Titel: Videoproduktion En handbok för journalister och kommunikatörer
Förlag: Studentlitteratur

Rapport: Svenskarna och internet, senaste upplagan.
Författare: Internetstiftelsen

Digitalt artikelkompendium tillhandahålls i lärplattformen

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15