Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering i C++, 7,5 hp
Compuer Engineering Ba (A), Object based programming in C++, 7,5 higher education credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT019G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2008-01-21
- Senast ändrad: 2008-01-21
- Giltig fr.o.m: 2008-06-09
Syfte
Kursen behandlar specifikation, implementation och användning av klasser. Betoning läggs på klassbegreppet och användning av objekt i klientkod. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Standardbiblioteket i C/C++ behandlas i relevanta delar. UML introduceras som modelleringsspråk. Kursen syftar till att introducera objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering med specifikation och implementering av egna klasser i C++, däribland klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska du
- förstå och kunna använda överlagring av funktioner
- förstå och kunna utnyttja konstanta typer
- kunna förstå pekarbegreppet och använda pekare i praktisk programmering och i samband med dynamisk minnesallokering
- förstå skillnader och likheter mellan pekare och referenser
- kunna specificera och implementera egna klasser och konstruera motsvarande klassdiagram i UML
- kunna använda objekt av andra typer som datamedlemmar i en klass
- förstå skillnaden mellan djup och grund kopiering och kunna överlagra nödvändiga operatorer i samband med detta
- kunna specificera, implementera och använda någon klassisk abstrakt datastrukturer som en klass
- förstå begreppet rekursion och dess möjligheter och konsekvenser i programmering
- känna till typparametrisering i färdiga funktions- och klassmallar i standardbiblioteket som t.ex. vector och list
- kunna förstå och utnyttja algoritmer för sortering och sökning
- kunna bygga en applikation baserad på flera källkodsfiler
Innehåll
- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- rekursiva algoritmer
- introduktion till typparametrisering
- kontainerklasser i standardbiblioteket
- sortering och sökning
- introduktion till UML
- separatkompilering och projekt
Behörighet
Datateknik GR (A), 15 hp inkluderande kursen Datateknik A, Introduktion till programmering i C++, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av cirka: 32 timmar (16%) föreläsningar, 21 timmar (10%) laborationer. Cirka 147 timmar (74%) av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
3 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (U) eller Godkänd (P)
4,5 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kursen med kod DTAA96, DTEA24 eller DT026G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Deitel , Deitel
- Titel: C++ How to program
- Upplaga: fifth edition
- Förlag: Prentice Hall
- Kommentar: Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan 2000 Studentlitteratur