Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering, 6 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (A), Objektbaserad programmering, 6 hp
Computer Engineering BA (A), Object Based Programming, 6 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT026G
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
- Fastställd: 2007-08-13
- Senast ändrad: 2012-11-09
- Giltig fr.o.m: 2013-01-01
Syfte
Kursen behandlar specifikation, implementation och användning av klasser. Betoning läggs på klassbegreppet och användning av objekt i klientkod. Andra centrala moment är dynamisk minneshantering, pekare och rekursion. Standardbiblioteket i C/C++ behandlas i relevanta delar. UML introduceras som modelleringsspråk. Kursen syftar till att introducera objektorienterad terminologi och objektbaserad programmering med specifikation och implementering av egna klasser i C++, däribland klassiska abstrakta datatyper som kö, stack och lista.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska du kunna:
- använda funktionsöverlagring
- utnyttja konstanta typer för medlemmar, objektreferenser och pekare
- använda pekare i praktisk programmering och i samband med dynamisk minnesallokering
- utnyttja iteratorer i standardbiblioteket
- redogöra för skillnader och likheter mellan pekare och referenser
- specificera och implementera egna klasser och konstruera motsvarande klassdiagram i UML
- använda objekt av andra typer som datamedlemmar i en klass
- redogöra för skillnaden mellan djup och grund kopiering och kunna överlagra nödvändiga operatorer i samband med detta
- specificera och implementera någon klassisk abstrakt datastruktur som en klass samt använda denna
- använda rekursion
Innehåll
- objektorienterad terminologi: klass, medlemmar, operationer, attribut, objekt, instans, arv, relation, meddelande mm
- specifikation och implementering av klasser i C++
- överlagring av operatorer
- const-deklarationer
- abstrakta datatyper som kö, stack och lista
- dynamisk minnesallokering
- pekare och dess tillämpningar
- iteratorer i standardbiblioteket, även kopplingen till pekare
- rekursiva algoritmer
- kontainerklasser i standardbiblioteket
- egna implementationer av sorterings- och sökningsalgoritmer
- UML-diagram för klasser, objekt, aktiviteter och sekvenser
Behörighet
Datateknik GR (A), Introduktion till programmering, 6 hp med C++ eller Java som språk.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av cirka: 15% föreläsningar, 10% laborationer. Cirka 70% av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, föreberelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter och tentamensförberedelser. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Examination
2.5 hp, L105: Laborationer
Betyg: Godkänd eller Underkänd
2.5 hp, P105: Projekt
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är Godkänt, Fx och F är Underkänt.
1.0 hp, T105: Skriftligt teoriprov
Betyg: Godkänd eller Underkänd
Slutbetyget på kursen grundas på betyget på momentet Projekt.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurser med kod DTAA96, DTEA24 eller DT019G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Deitel, Deitel
- Titel: C++ How to program
- Upplaga: fourth edition
- Förlag: Prentice Hall
- Kommentar: Eller senare upplaga. Kan ersättas med Skansholm Jan , C++ Direkt, andra upplagan eller senare, Studentlitteratur
Referenslitteratur
- Författare/red: Bjarne Stroustrup
- Titel: The C++ Programming Language
- Upplaga: 4:e upplagen eller senare
- Förlag: Addison-Wesley